Thực trạng phát triển năng lực số trong dạy học cho sinh viên sư phạm tại một số trường đại học ở miền Trung

Các tác giả

  • Châu Thị Hồng Nhự Trường Đại học Phú Yên

Tóm tắt

The Industrial Revolution 4.0 has created new challenges for Vietnamese education in general and higher education in particular, requiring constant efforts to keep up with the times and to be able to participate in the process of “knowledge economy”. In that context, the Ministry of Education and Training has emphasized the view that administrative reform and digital transformation are breakthrough solutions in the management and improvement of the quality of education and training. The requirements for teachers in general and future teachers in particular need to have digital capacity to promote successful digital transformation. The study presents the results of a survey on the current status of digital competence development in teaching for pedagogical students at a number of universities in the Central region. The survey results are the basis for proposing measures to develop digital competence for pedagogical students, contributing to improving the quality of teaching, forming and developing qualities and competences for students.

Tài liệu tham khảo

Châu Thị Hồng Nhự (2024). Đề xuất khung năng lực số trong dạy học cho sinh viên sư phạm ở trường đại học. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 5), 1-7.

Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. European Commission Joint Research Centre Institute for Prospective Technological Studies: Spain.

Killen, C. (2018). Collaboration and Coaching: Powerful Strategies for Developing Digital Capabilities. Digital Literacy Unpacked, 18, 29-44.

Mai Thị Phương, Hồ Huyền Trang, Nguyễn Thị Hài (2023). Sự cần thiết của việc xây dựng Khung năng lực số cho học viên người lớn ở trung tâm học tập cộng đồng. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(11), 31-36.

Secker, J. (2018). The trouble with terminology: rehabilitating and rethinking “digital literacy”. Digital Literacy.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt Đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.

UNESCO (2018). A Global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4.2. UNESCO Institute for Statistics.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Châu, T. H. N. (2024). Thực trạng phát triển năng lực số trong dạy học cho sinh viên sư phạm tại một số trường đại học ở miền Trung. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 338–343. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2805

Số

Chuyên mục

Các bài báo