Vấn đề chính sách và năng lực quản trị nhà trường của Hội đồng trường trường mầm non

Các tác giả

  • Phạm Bích Thủy Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

The school council plays an important role in preschool management. The school council’s governance capacity is influenced by many factors, including legal documents. Results of content analysis of current legal documents along with questionnaire survey method with 600 subjects who are school council members and preschool teachers in 6 southern provinces/cities show that: Vietnam's legal document system related to the school governance capacity of the school council still has some limitations. Based on theoretical analysis and current status of relevant policy documents, the article proposes to improve the policy on school governance capacity of preschool councils, which is an important basis for governance capacity. This is an important basis for the school management capacity of the preschool council to have positive changes in the current period.

Tài liệu tham khảo

Boterf, G. L. (1998). L’ingénierie des Competences. Organisation Publisher.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chuẩn Hiệu trưởng cơ sở giáo dục phổ thông (ban hành kèm theo Thông tư số 14/2018/TT-BGDĐT ngày 20/07/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chuẩn Hiệu trưởng trường mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 25/2018/TT-BGDĐT ngày 08/10/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2020). Điều lệ trường mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 52/2020/TT-BGDĐT ngày 31/12/2020 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Chính phủ (2021). Quy định việc quản lí trong cơ sở giáo dục mầm non và cơ sở giáo dục phổ thông công lập (ban hành kèm theo Nghị định số 24/2021/NĐ-CP ngày 23/3/2021).

Gallagher, M. (2001). Modern university governance - A national perspective. Paper presented at the idea of a university: Enterprise or academy? The Australia Institute and Manning Clark House, Australian National University, Canberra.

Lechaux, P. (1992). Resources in Training Design. Dossier Magazine, 1, 74-77.

Miettinen, R. (2022). 21st Century competencies: the OECD as a reformer of the langguage of education. Contemporary Educational Research Quarterly Journal, 9, 39-63. http://doi.org/10.6151/CERQ.20220930(3).0002

Ngô Thị Thùy Dương (2018). Quản trị trường học trước yêu cầu đổi mới căn bản và toàn diện giáo dục và đào tạo. Tạp chí Quản lí giáo dục, 10(2), 9-16. Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Trần Kiểm (2012). Những vấn đề cơ bản của khoa học quản lí giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.

YouTh Group (2011). Reports of Previous Youth Group Meetings. http://minettoumc.org/programming/youth-group-meeting-reports/

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Phạm, B. T. (2024). Vấn đề chính sách và năng lực quản trị nhà trường của Hội đồng trường trường mầm non. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 177–182. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2339

Số

Chuyên mục

Các bài báo