Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục giới tính cho học sinh tiểu học tại hệ thống trường EMASI, Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Lê Thị Thùy Duyên Học viên cao học Khóa 22.2 Quản lí giáo dục, Trường Đại học Sài Gòn
  • Phạm Bích Thủy Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

Gender education for primary school students is currently an important issue that receives significant attention from society. Effective management of gender education activities for primary school students is essential, as it has a positive impact on their overall development and plays a crucial role in shaping their character and life skills for the future. The results of a survey of 106 subjects in 2023 on the current status of gender education management for primary school students at the EMASI School system in Ho Chi Minh City showed that: with an educational philosophy that emphasizes the comprehensive development of students, the EMASI School system has been implementing a sex education program according to the direction of the Ministry of Education and Training, achieving a “fair” rating in all 4 management functions. However, some component criteria are at an “average” level. This article analyzes the current situation of managing gender education activities for primary school students at the EMASI School system in Ho Chi Minh City. The survey results will serve as a practical basis for proposing measures to improve the quality of sex education for primary school students in the surveyed area, ensuring the effectiveness and sustainable development of the students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2022). Công văn số 850/BGDĐT-GDTH ngày 10/3/2022 về việc trả lời kiến nghị của cử tri gửi tới trước kì họp thứ 2, Quốc hội khóa XV.

Bộ GD-ĐT (2024). Công văn số 3898/BGDĐT-GDTH ngày 30/7/2024 hướng dẫn nhiệm vụ giáo dục tiểu học cho năm học 2024-2025.

Bùi Thị Thơm, Nguyễn Thị Vân Anh, Phạm Mai Hương (2010). Giáo dục giới tính cho học sinh. NXB Văn hóa - Thông tin.

Haberland, N., & Rogow D. (2015). Sexuality education: emerging trends in evidence and practice. Journal Adolesc Health, 56(1 Suppl), 15-21. http://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.08.013

Haberland, N., & Rogow, D. (2015). Sexuality Education: A Global Perspective. Sexuality Education: Emerging Trends in Evidence and Practice.

Kohler, P. K., Manhart, L. E., & Lafferty, W. E. (2008). Abstinence-only and comprehensive sex education and the initiation of sexual activity and teen pregnancy. Journal of Adolescent Health, 42(4), 344-351. http://doi.org/ 10.1016/j.jadohealth.2007.08.026

Nguyễn Minh Giang (2016). Thực trạng giáo dục giới tính ở trường tiểu học tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 10(88), 161-168.

Nguyễn Minh Giang (2020). Giáo dục giới tính tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Minh Giang, Phạm Tường Yến Vũ, Nguyễn Thị Mai Hương (2019). Thiết kế một số nội dung, phương tiện và phương pháp dạy học giáo dục giới tính cho học sinh tiểu học ở Thành phố Hồ Chí Minh theo định hướng phát triển năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 64(1), 27-36.

Nguyễn Quốc Chí, Nguyễn Thị Mỹ Lộc (2015). Đại cương khoa học quản lí. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Thị Đoan, Nguyễn Văn Lê (1997). Giáo dục giới tính. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Phạm Thị Thu Hằng (2023). Thực trạng hoạt động giáo dục giới tính cho học sinh tại các trường tiểu học công lập trên địa bàn quận Bình Tân, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 7), 230-235.

Quốc hội (2006). Luật Bình đẳng giới. Luật số 73/2006/QH11, ban hành ngày 29/6/2006.

Thủ tướng Chính phủ (2008). Chỉ thị số 23/2008/CT-TTg ngày 04/8/2008 về việc tiếp tục đẩy mạnh công tác dân số và kế hoạch hóa gia đình.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Lê, T. T. D., & Phạm, B. T. (2025). Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục giới tính cho học sinh tiểu học tại hệ thống trường EMASI, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 266–271. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3158

Số

Chuyên mục

Các bài báo