Một số vấn đề lí luận về phương pháp học tập phục vụ cộng đồng
Tóm tắt
Community service learning (CSL) is an experiential learning method through activities in the community, offering many benefits in implementing the educational innovation viewpoint of the Communist Party and State, shaping citizens with a sense of social responsibility and learning through experience. By synthesizing the existing literature, the article presents the characteristics, forms and procedures of implementing CSL. The researcher accordingly proposes some recommendations for effective CSL implementation of this method in higher education institutions. The research results provide theoretical contributions, helping researchers, teachers, learners and the community to successfully apply this method in developing educational programs and organizing teaching activities.
Tài liệu tham khảo
Billig, S. H. (2000). Research on K-12 school-based service-learning: The evidence builds. Phi Delta Kappan, 81(9), 658-664. https://doi.org/10.1177/003172170008100910
Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 12/2017/TT-BGDĐT ngày 19/5/2017 quy định về kiểm định chất lượng cơ sở giáo dục đại học.
Bộ GD-ĐT (2024). Thông tư số 01/2024/TT-BGDĐT ngày 05/02/2024 quy định về Chuẩn cơ sở giáo dục đại học.
Bringle, R. G., & Hatcher, J. A. (1996). Implementing service learning in higher education. Journal of Higher Education, 67(2), 221-239. http://dx.doi.org/10.2307/2943981
Cook, K. (2008). Service-learning: A bridge between community and university. Journal of Experiential Education, 30(3), 250-258. https://doi.org/10.5193/jee.30.3.250
Crabtree, R. D. (2008). Theoretical foundations for international service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 15, 18-36. http://quod.lib.umich.edu/m/mjcsl/browse.html
Cumbo, K. B., & Vadeboncoeur, J. A. (1999). What are students learning?: Assessing cognitive outcomes in K-12 service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 6(1), 84-96. http://hdl.handle.net/2027/spo.3239521.0006.108
Đảng Cộng sản Việt Nam (2021). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII (tập 1). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.
Eyler, J., & Giles, D. E. (1994). Theoretical Roots of Service Learning in John Dewey: Toward a Theory of Service Learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 1, 77-85.
Furco, A. (1996). Service-learning: a balanced approach to experiential education In Taylor, B. and Corporation for National Service (Eds.), Expanding Boundaries: Serving and Learning (pp. 2-6). Washington, DC: Corporation
for National Service. https://digitalcommons.unomaha.edu/slceslgen/128
Heffernan, K. (2001). Fundamentals of service-learning course construction. Campus Compact. Brown Uni. USA.
Helm, J. H., & Katz, L. G. (2016). Young Investigators: The Project Approach in the Early Years (Early Childhood Education Series). Teacher College Press.
Kaye, C. B. (2010). The Complete Guide to Service Learning: Proven, Practical Ways to Engage Students in Civic Responsibility, Academic Curriculum, and Social Action. Free Spirit Publishing.
Kesson, K., & Oyler, C. (1999). Reclaiming democracy: The struggle for a just and public education (pp. 139-156). Routledge.
Lê Văn Hảo, Đinh Đồng Lượng (2019). Hoạt động phục vụ cộng đồng của trường đại học theo yêu cầu kiểm định chất lượng: thực trạng và mô hình, giải pháp phát triển. Hội thảo khoa học quốc gia “Bảo đảm và kiểm định chất lượng giáo dục đại học trên thế giới và ở Việt Nam”. Hiệp hội các trường đại học và cao đẳng, tr 27-35.
Liu, G. (1995). Knowledge, foundations, and discourse: Philosophical support for service learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 2, 5-18.
Nugroho, R. A., & Sucahyo, L. (2013). Using Service-Learning in An Agricultureal Area in Gintungan to Address Environmental Issues. International Conference on Environment and Health, pp. 178-182. Soegijapranata Catholic University.
Quốc hội (2018). Luật Giáo dục đại học. Luật số 34/2018/QH14, ban hành ngày 22/12/2018.
Sigmon, R. L. (1996). Journey to Service-Learning: Experiences from Independent Liberal Arts Colleges and Universities. Council of Independent Colleges.
Toporek, R. L., & Worthington, R. L. (2014). Integrating service learning and difficult dialogues pedagogy to advance social justice training. The Counseling Psychologist, 42(7), 919-945. https://doi.org/10.1177/0011000014545090
Yusop, F. D., & Correia, A. P. (2011), The civic‐minded instructional designers framework: An alternative approach to contemporary instructional designers' education in higher education. British Journal of Educational Technology, 43(2), 180-190. http://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2011.01185
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .