Thiết kế hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp phát triển năng lực cảm xúc - xã hội cho học sinh trung học cơ sở

Các tác giả

  • Trần Thị Thảo Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

In the digital age, students not only need to master knowledge of core school subjects but also need to develop social-emotional competencies - an important factor in their success and adaptation in today’s society. Using document research methods, product research methods, and expert methods, the article presents the concept and structure of social-emotional competencies; the relationship between social-emotional competencies and experiential and vocational activities; and the process of designing experiential and vocational activities. On that basis, the author gives an example of designing experiential and career-oriented activities with the topic “Controlling your own emotions” in grade 7. The research results are expected to help teachers design educational activities in general and experiential and career guidance activities in particular to develop social-emotional competencies for secondary school students.

Tài liệu tham khảo

Bar-On, R. (1997). Development of the Bar-On EQ-I: A measure of emotional and social intelligence. Paper presented at the 105th Annual Convention of the American Psychological Association in Chicago.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2015). CASEL guide: Effective social and emotional learning programs: Secondary school edition. University of Illinois, Chicago.

Đảng Cộng sản Việt Nam (2021). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII (tập 1). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students’ social and Emotional Learning: A Meta‐Analysis of School‐Based Universal Interventions. Child Development, 82(1), 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Elias, M. J., Zins, J. E., Weissberg, R. P., Frey, K. S., Greenberg, M. T., Haynes, N. M., Kessler, R., SchwabStone, M. E., & Shriver, T. P. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Hayati, W., Rahayu, W., & Sarifah, I. (2023). Development of The Social Emotional Learning Questionnaire for Students of Mathematics Education. Proceeding International Seminar of Multicultural Psychology, 2(1). Universitas Negeri Jakarta.

OECD (2018). Preparing our Youth for an Inclusive and Sustainabe World: The OECD PISA global competence framework. https://www.oecd.org/education/Global-competency-for-an-%20inclusive-world.pdf

OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. Conceptual learning framewwork: Skills for 2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/

Park, J., Haddon, A., & Goodman, H. (2003). The emotional literacy handbook: Processes, practices and resources to promote emotional literacy. London: David Fulton.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Sklad, M., Diekstra, R., De Ritter, M., Ben, J., & Gravesteijn, C. (2012). Effectiveness of school‐based universal social, emotional, and behavioral programs: Do they enhance students’ development in the area of skill, behavior, and adjustment? Psychology in the Schools, 49(9), 892-909. https://doi.org/10.1002/pits.21641

Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A., & Weissberg, R. P. (2017). Promoting Positive Youth Development Through School‐Based Social and Emotional Learning Interventions: A Meta‐Analysis of Follow‐Up Effects. Child Development, 88(4), 1156-1171. https://doi.org/10.1111/cdev.12864

UNICEF Việt Nam (2022). Nghiên cứu toàn diện về các yếu tố liên quan đến trường học ảnh hưởng đến sức khỏe tâm thần và sự phát triển toàn diện của trẻ em nam và nữ vị thành niên tại Việt Nam. https://www.unicef.org/vietnam

van de Sande, M. C. E., Fekkes, M., Kocken, P. L., Diekstra, R. F. W., Reis, R., & Gravesteijn, C. (2019). Do universal social and emotional learning programs for secondary school students enhance the competencies they address? A systematic review. Psychology in the Schools, 56(10), 1545-1567. https://doi.org/10.1002/pits.22307

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.08.2024

Cách trích dẫn

Trần, T. T. (2024). Thiết kế hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp phát triển năng lực cảm xúc - xã hội cho học sinh trung học cơ sở. Tạp Chí Giáo dục, 24(16), 36–40. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2392

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả