Dạy học khái niệm “Cấp số cộng” (Toán 11) theo mô hình học tập trải nghiệm của David A. Kolb

Các tác giả

  • Nguyễn Phú Lộc Trường Đại học Cần Thơ
  • Lưu Xuân Hiển Trường THPT Thạnh An, huyện Vĩnh Thạnh, thành phố Cần Thơ

Tóm tắt

Using teaching methods to develop students' competence is one of the inevitable requirements of current educational innovation. Experiential learning is also one of the ways to form and develop learners' competence. David A. Kolb's experiential learning model has been applied by many researchers in different subjects, fields of study and at different levels of education. This study introduces the steps in David A. Kolb's experiential learning model and applies this model to teaching the concept of “Arithmetic progression” (Math 11). Applying David A. Kolb's experiential learning model to appropriate teaching content will create conditions for learners to easily move from practical experience to building and acquiring knowledge, having a positive attitude in learning, thereby contributing to improving teaching quality in general schools.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đào Thị Ngọc Minh, Nguyễn Thị Hằng (2018). Học tập trải nghiệm - Lí thuyết và vận dụng vào thiết kế, tổ chức hoạt động trải nghiệm trong môn học ở trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 433, 36-40.

Ghofur, A., Masrukan, M., & Rochmad, R. (2021). Mathematial Literacy Ability in Experiential Learning with Performance Assessment Based on Self-Efficacy. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 11(1), 94-101.

Ignacio, A. G. J., & Reyes, J. (2017). Exploring mathematics achievement goals using Kolb’s learning style model. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 5, 19-24.

Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice Hall.

Morris, T. H. (2020). Experiential learning - a systematic review and revision of Kolb’s model. Interactive Learning Environments, 28(8), 1064-1077.

Nguyễn Văn Thuận, Phạm Thị Thương, Phạm Sỹ Nam (2023). Dạy học khái niệm “Hình hộp chữ nhật” (Toán 7) theo mô hình học tập trải nghiệm. Tạp chí Giáo dục, 23(22), 7-10.

Phan Thị Thảo My, Lê Thái Bảo Thiên Trung (2023). Dạy học nội dung “Biểu đồ đoạn thẳng” (Toán 7) theo mô hình học tập trải nghiệm của David A. Kolb. Tạp chí Giáo dục, 23(20), 7-12.

Priatmoko, S., & Dzakiyya, N. I. (2020). Relevansi kampus merdeka terhadap kompetensi guru era 4.0 dalam perspektif experiential learning theory. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 1-15.

Trần Nam Dũng, Trần Đức Huyên, Nguyễn Thành Anh, Nguyễn Cam, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân, Phạm Thị Thu Thủy (2023). Toán 11 (tập 1 - bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, P. L., & Lưu, X. H. (2024). Dạy học khái niệm “Cấp số cộng” (Toán 11) theo mô hình học tập trải nghiệm của David A. Kolb. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 60–63. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2548

Số

Chuyên mục

Các bài báo