Sử dụng biểu diễn toán học trong dạy học “Giới hạn hữu hạn của hàm số tại một điểm” (Toán 11)

Các tác giả

  • Nguyễn Phú Lộc Trường Đại học Cần Thơ
  • Nguyễn Thị Mơ Học viên cao học K29, Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

The concept of “the Limit of a function” is a fundamental element in the high school mathematics curriculum and serves as an important premise for a deeper understanding of topics such as “Continuous functions” and “Derivatives and Integrals”. However, the abstractness and complexity of limits often cause great difficulties for 11th grade students. To overcome these difficulties, the use of mathematical representations in teaching is considered an effective measure. The study proposes a process of using mathematical representations in teaching mathematics and applying it to teaching the concept of “Finite limit of a function at a point” (Mathematics 11). The aim is not only to help students deeply understand this concept, but also to improve their ability to apply it to solving relevant problems. The application of the mathematical representation process is not only effective in teaching mathematics, but also opens up the possibility of application in other natural sciences.

Tài liệu tham khảo

Denbel, D. G. (2014). Students’ Misconceptions of the Limit Concept in a First Calculus Course. Journal of Education and Practice, 5(34), 24-40.

Dilworth, J. (2004). Internal versus external representation. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 62, 23-36. https://doi.org/10.1111/j.1540-594X.2004.00132.x

Fiantika, F. R. (2017). Representation Elements of Spatial Thinking. Journal of Physics: Conference Series, 824. https://doi.org/10.1088/1742-6596/824/1/012056

Hà Huy Khoái (tổng chủ biên), Cung Thế Anh, Trần Văn Tấn, Đặng Hùng Thắng (đồng chủ biên), Trần Mạnh Cường, Lê Văn Cường, Nguyễn Đạt Đăng, Lê Văn Hiện, Phan Thanh Hồng, Trần Đình Kế, Phạm Anh Minh, Nguyễn Thị Kim Sơn (2023). Toán 11 (tập 1 - Bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Lê Thị Hoài Châu, Nguyễn Lâm Hồng Thắm (2018). Dạy học phân số ở tiểu học: Một nghiên cứu khai thác các biểu diễn trực quan. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 15(1), 27-39.

Ma, B. P. D. (2023). Visual Representations in Teaching Mathematics. Sprin Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 2(05), 21-30. https://doi.org/10.55559/sjahss.v2i05.107

Mainali, B. R. (2020). Representation in Teaching and Learning Mathematics. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 9, 1-21. https://doi.org/10.46328/IJEMST.1111

Musrikah, M., Asmarani, D., & Handoko, A. I. (2023). Karakteristik representasi visual, verbal, dan simbolis matematis mahasiswa calon guru sekolah dasar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(3). https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i3.6693

Ngô Trúc Phương (2019). Vai trò của biểu diễn toán học trong giải toán có lời văn ở bậc tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 55, 34-38. https://doi.org/10.22144/ctu.jsi.2019.096

Nguyễn Minh Hậu, Huỳnh Thị Lựu (2018). Minh họa dạy học chủ đề khối đa diện với sự hỗ trợ của phần mềm Geogebra. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 15(4), 51-64.

Putra, F. G., Lengkana, D., Sutiarso, S., Nurhanurawati, N., Saregar, A., Diani, R., Widyawati, S., Suparman, S., Imama, K., & Umam, R. (2023). Mathematical Representation: A Bibliometric Mapping of The Research Literature (2013-2022). Infinity Journal, 13(1), 1-26. https://doi.org/10.22460/infinity.v13i1.p1-26

Trần Đức Thuận, Văn Quế Trân, Nguyễn Hoàng Kim Yến, Nguyễn Ngọc Đan (2022). Tăng cường hoạt động trải nghiệm khi dạy học biểu đồ tranh cho học sinh lớp 2. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 19(8), 1245-1254.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.01.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, P. L., & Nguyễn, T. M. (2025). Sử dụng biểu diễn toán học trong dạy học “Giới hạn hữu hạn của hàm số tại một điểm” (Toán 11). Tạp Chí Giáo dục, 25(01), 37–41. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2713

Số

Chuyên mục

Các bài báo