Ứng dụng mô hình V (V Diagram) trong dạy học môn Khoa học cho học sinh tiểu học

Các tác giả

  • Nguyễn Ngọc Yến Vụ Giáo dục tiểu học - Bộ Giáo dục và Đào tạo

Tóm tắt

The primary school Science curriculum is built according to the new orientation, requiring changes in the design and organization of teachers' teaching and learning activities. In STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics), the V Diagram is a visual learning and teaching tool that helps learners and teachers organize and connect theoretical concepts with practical activities. With the goal of maximizing the potential of STEAM, this article explores the process of designing and organizing primary school Science teaching by applying the V Diagram and give examples. The research results show that when applying the V Diagram in teaching Science, students not only master scientific knowledge but also develop necessary skills for the future, such as creative thinking, problem solving and teamwork.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH ngày 07/6/2021 về việc hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục của nhà trường cấp tiểu học.

Bruner, J. (1966). Toward a theory of instruction. Harvard University Press.

Gowin, D. B., & Alvarez, M. C. (2005) The art of educating with V diagrams. Cambridge University Press.

Herro, D., Quigley, C., Andrews, J., & Delacruz, G. (2017). Co-Measure: developing an assessment for student collaboration in STEAM activities. International Journal of STEM Education, 4, 26-32.

Nguyễn Hồng Dương (2023). Vận dụng tiến trình tư duy thiết kế vào dạy học nội dung “Làm đồ chơi” (Công nghệ 3) theo định hướng giáo dục STEAM. Tạp chí Giáo dục, 23(20), 13-17.

Nguyễn Thanh Nga, Tạ Thanh Trung (2020). Giáo dục STEAM và tiềm năng vận dụng quy trình tư duy thiết kế để triển khai giáo dục STEAM. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 18(2), 310-320.

Novak, J. D., & Gowin, B. D. (1984). Learning How To Learn. Cambridge University Press.

Trịnh Thị Hương (2013). Hướng dẫn học sinh tiểu học học tập môn Khoa học bằng phương pháp Bàn tay nặn bột. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 29, 60-68.

Yakman, G. (2008). STEAM education: An overview of creation a model of integrative education.

Yakman, G. (2018). STEAM Pyramid History. https://steamedu.com

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, N. Y. (2024). Ứng dụng mô hình V (V Diagram) trong dạy học môn Khoa học cho học sinh tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 100–104. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2560

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả