Biện pháp chuyển đổi số trong dạy học các môn khoa học xã hội và nhân văn ở nhà trường quân đội hiện nay

Các tác giả

  • Nguyễn Văn Phán Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng
  • Nguyễn Thanh Hà Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng

Tóm tắt

Digital transformation in education is an inevitable trend that impacts all school activities, including the teaching of various subjects. One of the fundamental requirements of digital transformation in teaching social sciences and humanities is shifting from predominantly lecturing and explaining to teaching and learning in a digital environment. This approach enhances self-study competences, creates opportunities for learning anytime, anywhere, and personalizes the learning and research process. Therefore, to effectively implement digital transformation in teaching these subjects in military schools, the article focuses on clarifying: digital transformation in education, the advantages and challenges in teaching social sciences and humanities, and summarizing and analyzing several measures such as: raising awareness of instructors and students about the benefits of digital transformation in teaching, improving the knowledge and skills of instructors in applying digital transformation, building a database system for lecture content aligned with curriculum and teaching method innovations, and creating favorable conditions for instructors and students to implement digital transformation in teaching in a manner that suits military practices. The synchronized application of these measures will contribute to enhancing the quality of teaching and education in military schools within the current digital environment.

Tài liệu tham khảo

Bộ Chính trị (2019). Nghị quyết số 52-NQ/TW ngày 27/9/2019 về một số chủ trương, chính sách chủ động tham gia cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ 4.

Bộ Tổng Tham mưu (2022). Kế hoạch Chuyển đổi số lĩnh vực giáo dục, đào tạo trong các nhà trường Quân đội giai đoạn 2021-2025, định hướng đến năm 2030. Đỗ Thị Ngọc Quyên (2020). Chuyển đổi số trong giáo dục: Những thách thức và nguy cơ. Tạp chí Tia sáng. https://tiasang.com.vn/-giao-duc/Chuyen-doi-so-trong-giao-duc-Nhung-thach-thuc-va-nguy-co-26836/

Shah, N. (2014). The Future of classroom: the role of teachers needs a relook in digital era. The Indian Express. https://indianexpress.com/article/lifestyle/the-future-classroom-the-role-of-teachers-needs-a-relook-in-digital-era/ Tô Hồng Nam (2020). Chuyển đổi số trong lĩnh vực giáo dục và đào tạo: Thực trạng và giải pháp. Tạp chí Thông tin và Truyền thông, 2, 35-39.

Thủ tướng Chính phủ (2020). Quyết định số 794/QĐ-TTg ngày 03/6/2020 phê duyệt “Chương trình chuyển đổi số quốc gia đến 2025, định hướng đến năm 2030”.

Weller, M., & Anderson, T. (2013). Digital Resilience in Higher Education. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 16(1), 53-66.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, V. P., & Nguyễn, T. H. (2024). Biện pháp chuyển đổi số trong dạy học các môn khoa học xã hội và nhân văn ở nhà trường quân đội hiện nay. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 147–151. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2596

Số

Chuyên mục

Các bài báo