Sử dụng Google Classroom thiết kế hoạt động dạy học “Khái niệm vectơ” (Toán 10) theo mô hình học tập kết hợp ở trường phổ thông

Các tác giả

  • Võ Xuân Mai Trường Sư phạm, Trường Đại học Đồng Tháp
  • Phạm Hữu Nhân Học viên cao học lớp PPTOAN-B1 Khóa 11, Trường Đại học Đồng Tháp

Tóm tắt

In the current phase of digital transformation in education, teaching in general, and explicit teaching mathematics in high schools, entails multiple opportunities to apply technology to develop mathematical competence and self-study competence to meet the innovation trend. Blended learning combines traditional direct teaching methods with online instructional elements, aiming to optimize the learning process, meeting the requirements of flexible, proactive learning anytime, anywhere, and improving teaching and learning efficiency. This article proposes an appropriate process and technology tools to implement blended learning in mathematics for high school students, henceforth using Google Classroom to design teaching activities for the content ‘Concept of vector’ in the 10th-grade mathematics curriculum. A quasi-experimental study was conducted on a class of 10th-grade students, using qualitative analysis with data collected from observation forms and questionnaires. The research results contribute to designing teaching content pursuant to the high school mathematics curriculum with a blended learning model, enhancing learning quality, creating students interest, ultimately developing their competencies.

Tài liệu tham khảo

Akyol, Z., Garrison, D., & Ozden, M. (2009). Online and blended communities of inquiry: Exploring the developmental and perceptional differences. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(6), 65-83. https://doi.org/10.19173/irrodl.v10i6.765

Bath, D., & Bourke, J. (2010). Getting Started With Getting Started With. Grifth University.

Christensen, C. M., Horn, M. B., & Staker, H. (2013). Is K-12 Blended Learning Disruptive? An Introduction to the Theory of Hybrids. Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation.

Douglas, G. (2020). Google Classroom: a beginner’s guide to online teaching for teachers and students - Get the best from distance learning and teaching with Google and learn how to manage virtual or blended classrooms. Charlie Creative Lab.

Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001

Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2008). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. John Wiley & Sons.

Graham, C. R. (2006). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. In C. Bonk & C. Graham (Eds.), The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs (pp. 3-21). San Francisco: Pfeiffer.

Islam, M. K., Sarker, M. F. H., & Islam, M. S. (2021). Promoting student-centred blended learning in higher education: A model. E-learning and Digital Media, 1-19. https://doi.org/10.1177/20427530211027721

Jewaru, A. A. L., Umrotul, U., Kusairi, S., & Pramono, N. A. (2021). Senior high school students understanding of vector concepts in mathematical and physical representations. In AIP Conference Proceedings, 2330(1). AIP Publishing.

Lê Anh Vinh, Đặng Thị Thu Huệ, Bùi Thị Diển, Vương Quốc Anh, Phùng Thu Trang, Đỗ Đức Lân (2022). Thực trạng học tập trực tuyến của học sinh phổ thông Việt Nam trong bối cảnh COVID-19. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(3), 1-10. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12210301

Nguyễn Hoàng Trang (2020). Dạy học kết hợp và tổ chức dạy học kết hợp ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 485, 33-38.

Nguyễn Kim Đào, Dương Bá Vũ, Nguyễn Công Chung, Nguyễn Minh Tuấn (2023). Tổ chức hoạt động học theo mô hình “lớp học đảo ngược” với sự hỗ trợ của Google Classroom trong dạy học môn Khoa học tự nhiên. Tạp chí Giáo dục, 23(3), 18-24.

Nguyễn Việt Dũng (2016). Google apps for Education - Bộ công cụ “đám mây” hữu ích dành cho giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 130, 34-38.

Rovai, A. P., & Jordan, H. M. (2004). Blended learning and sense community: A comparative analysis with traditional and fully online graduate course. International Review of Research in Open and Distributed learning, 5(2), 1-13. https://doi.org/10.19173/irrodl.v5i2.192

Singh, H. (2003). Building Effective Blended Learning Programs. Educational Technology, 43(6), 51-54.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 về phê duyệt đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.

Trần Nam Dũng (tổng chủ biên), Trần Đức Huyên (chủ biên), Nguyễn Thành Anh, Vũ Như Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân, Phạm Thị Thu Thủy (2022). Toán 10 (tập 1, bộ Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.

Võ Xuân Mai, Trần Thụy Hoàng Yến (2022). Vận dụng mô hình dạy học kết hợp trong đào tạo sinh viên sư phạm toán ở các trường đại học. Tạp chí Giáo dục, 22(20), 19-24.

Zhang, Z., Cao, T., Shu, J., & Liu, H. (2022). Identifying key factors affecting college students’ adoption of the E-learning system in mandatory blended learning environments. Interactive Learning Environments, 30(8), 1388-1401. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1723113

Zhou, M., Dzingirai, C., Hove, K., Chitata, T., & Mugandani, R. (2022). Adoption, use and enhancement of virtual learning during COVID-19. Education and Information Technologies, 27(7), 8939-8959. https://doi.org/ 10.1007/s10639-022-10985-x

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.12.2024

Cách trích dẫn

Võ, X. M., & Phạm H. N. (2024). Sử dụng Google Classroom thiết kế hoạt động dạy học “Khái niệm vectơ” (Toán 10) theo mô hình học tập kết hợp ở trường phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 24(24), 47–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2682

Số

Chuyên mục

Các bài báo