Vận dụng lí thuyết kiến tạo vào dạy học đọc hiểu văn bản ở lớp 9

Các tác giả

  • Trần Thị Hạnh Phương Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

In the context of current educational innovation, the application of theories in teaching has brought about certain results, contributing to improving learning outcomes as well as teaching quality. Based on the foundation of constructivist theory, this article applies constructivist theory to the organization of teaching and reading comprehension of informational texts for secondary school students (through the text “Discovering the Wonders of the World: Iguazu Waterfall” (Literature 9, Canh Dieu series). The research results show that, based on the requirements to be achieved, lesson characteristics, the process of organizing learning activities according to the 5 steps of constructivist theory has promoted the positivity, initiative and creativity of learners in the process of creating new knowledge, thereby meeting the requirements of the 2018 General Education Program.

Tài liệu tham khảo

Đặng Thành Hưng (2002). Dạy học hiện đại (lí luận, biện pháp, kĩ thuật). NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đặng Thị Lệ Tâm (2020). Vận dụng lí thuyết kiến tạo để xây dựng quy trình dạy học kiểu bài nghi thức lời nói trong hội thoại cho học sinh tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 476, 29-33.

Graves, M. F., Juel, C., & Graves, B. B. (1998). Teaching Reading in the 21st Century. Allyn and Bacon.

Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Jančič, P., & Hus, V. (2019). Representation of teaching strategies based on constructivism in social studies. International Journal of Innovation and Learning, 25(1), 64-77.

Nguyễn Hữu Châu (2005). Những vấn đề cơ bản về chương trình và quá trình dạy học. NXB Giáo dục.

Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên), Đỗ Ngọc Thống (chủ biên), Đỗ Thu Hà, Phạm Thị Thu Hương, Nguyễn Văn Lộc, Vũ Thanh (2024). Ngữ văn 9 (tập 1, bộ Cánh Diều). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Tomljenović, Z., & Vorkpic’, S. (2020). Constructivism in visual arts classes. CEPS Journal, 10(4), 13-32.

Trương Thu Hường (2016). Vai trò của lí thuyết kiến tạo trong việc dạy học các bài phong cách chức năng tiếng Việt. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 141-143.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Trần, T. H. P. (2024). Vận dụng lí thuyết kiến tạo vào dạy học đọc hiểu văn bản ở lớp 9. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 139–143. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2764

Số

Chuyên mục

Các bài báo