Xây dựng thang đánh giá kĩ năng tranh biện cho học sinh trong dạy học “Tranh biện về một vấn đề trong đời sống” (Ngữ văn 12)

Các tác giả

  • Trần Thị Hạnh Phương Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

Innovating testing and assessment in the teaching of Literature in general, and in teaching speaking and listening in particular, is considered a breakthrough and a driving force to promote other processes such as the renewal of teaching methods, management approaches, and the organization of learning activities in Literature at general education schools. This article proposes a five-step
process for developing an assessment tool to evaluate the debating skills of 12th-grade students in the context of teaching and learning the lesson “Debating a real-life issue” in accordance with the competence-based requirements of the 2018 General Education Curriculum. The research findings indicate that assessment is not only a tool for measuring students’ qualities and competencies but also a key means of supervising and managing education and the quality of Literature teaching and learning in schools. Therefore, it is necessary to provide teachers with guidance on the process of developing competency-based assessment tools in Literature to enhance their autonomy in organizing instruction.

Tài liệu tham khảo

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Phan Huy Dũng (chủ biên), Nguyễn Thị Diệu Linh, Trần Hạnh Mai, Hà Văn Minh, Nguyễn Thị Ngọc Minh, Nguyễn Thị Nương, Nguyễn Thị Hồng Vân (2023a). Ngữ văn 12 (tập 2, bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Phan Huy Dũng (chủ biên), Trần Ngọc Hiếu, Đăng Lưu, Trần Hạnh Mai, Hà Văn Minh, Nguyễn Thị Ngọc Minh, Nguyễn Thị Nương, Nguyễn Thị Hồng Vân (2023b). Ngữ văn 11 (tập 2, bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Đoàn Thị Thanh Huyền, Lê Thị Minh Nguyệt, Phan Thị Hồng Xuân (2021). Hướng dẫn kiểm tra, đánh giá năng lực học sinh trung học phổ thông trong dạy học Ngữ văn. NXB Đại học Sư phạm.

Jacob, Brian, and Jesse Rothstein (2016). The Measurement of Student Ability in Modern Assessment Systems. Journal of Economic Perspectives, 30(3), 85-108. http://dol10.1257/jep.30.3.85

Nguyễn Công Khanh (chủ biên), Đào Thị Oanh, Lê Mỹ Dung (2014). Kiểm tra đánh giá trong giáo dục. NXB Đại học Sư phạm. Nguyễn Thành Ngọc Bảo (2014). Bước đầu tìm hiểu khái niệm “đánh giá theo năng lực” và đề xuất một số hình thức đánh giá năng lực Ngữ văn của học sinh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 56, 157-165.

Phạm Thị Thu Hiền (2023). Đổi mới dạy học và đánh giá môn Ngữ văn theo Chương trình giáo dục phổ thông năm 2006 tiếp cận Chương trình giáo dục phổ thông năm 2018. Tạp chí Giáo dục, 23(19), 1-7.

Trần Hoài Phương (2020). Đánh giá hoạt động trải nghiệm môn Ngữ văn theo định hướng phát triển năng lực học sinh. Tạp chí Giáo dục, 476, 38-42.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Trần , T. H. P. . (2025). Xây dựng thang đánh giá kĩ năng tranh biện cho học sinh trong dạy học “Tranh biện về một vấn đề trong đời sống” (Ngữ văn 12). Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 99–103. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3675

Số

Chuyên mục

Các bài báo