Phát triển loại hình “Trí thông minh ngôn ngữ - lời nói” cho học sinh trong dạy học viết “Phân tích một tác phẩm kịch” (Ngữ văn 9)

Các tác giả

  • Trần Thị Hạnh Phương Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

Howard Gardner's theory of multiple intelligences affirms that each individual possesses different types of intelligence in various areas such as linguistic intelligence, spatial intelligence, motor intelligence, logical mathematical intelligence, and interpersonal intelligence. These types of intelligence are expressed in different tendencies and levels unique to each individual. Based on Howard Gardner's types of intelligence, this article focuses on proposing principles and methods for organizing the teaching of the writing section “Analyzing a Dramatic Work” for 9th-grade students to develop linguistic intelligence, meeting the requirements of the 2018 general education program. The research results are significant not only in terms of theory but also provide practical suggestions and directions for organizing teaching practices, enabling teachers to apply them effectively in real classroom settings. This contributes to enhancing the quality of Literature teaching, aiming to comprehensively develop students' literary competencies in general education schools.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Gardner, H. E. (2000). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. Hachette UK.

Gardner, H. E. (2006). Multiple intelligences: New horizons in theory and practice. Basic Books.

Gregory, G. H., & Chapman, C. (2012). Differentiated Instructional strategies: One size doesn′ t fit all. Corwin press.

Thomas Armstrong (Lê Quang Long dịch, 2011). Đa trí tuệ trong lớp học. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên), Đỗ Ngọc Thống (chủ biên), Bùi Minh Đức, Phạm Thị Thu Hiền, Nguyễn Văn Lộc (2024). Ngữ văn 9 (tập 2). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên), Đỗ Ngọc Thống (chủ biên), Bùi Minh Đức, Phạm Thị Thu Hiền, Nguyễn Văn Lộc (2024). Ngữ văn 9 (sách giáo viên, tập 2). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Đã Xuất bản

31.12.2024

Cách trích dẫn

Trần, T. H. P. . (2024). Phát triển loại hình “Trí thông minh ngôn ngữ - lời nói” cho học sinh trong dạy học viết “Phân tích một tác phẩm kịch” (Ngữ văn 9). Tạp Chí Giáo dục, 24(13), 35–39. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3023

Số

Chuyên mục

Các bài báo