Vận dụng phương pháp Delphi trong xây dựng khung năng lực viết văn bản nghị luận văn học cho học sinh giỏi Ngữ văn trung học phổ thông Việt Nam
Tóm tắt
The development of science, information technology, and telecommunications has significantly impacted all areas of society, including education. The evolving demands of society and the contemporary era have posed both opportunities and challenges for education in training high-quality human resources. Recent studies indicate that the development of Vietnamese literature competencies among students, especially high-achievers, has attracted attention from various perspectives. This study aims to construct a competency framework for writing literary argumentative texts for competent students in Vietnamese literature at the upper secondary level. The Delphi method was employed, involving two rounds of expert consultation with 16 specialists. Online discussions and questionnaires using a five-point Likert scale were conducted in both rounds to identify the components and indicators of the writing competency. The proposed framework consists of 14 components and 32 specific criteria, corresponding to three stages: prewriting, while-writing, and post-writing. The results contribute to strengthening both the theoretical and practical foundations for developing the writing competency of high-achieving students in Vietnamese literature.
Tài liệu tham khảo
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of
Bloom's taxonomy of educational objectives: Complete edition. Addison Wesley Longman, Inc.
Chu, H., & Hwang, G. (2008). A Delphi-based approach to developing expert systems with the cooperation of
multiple experts. Expert Systems with Applications, 34(4), 2826-2840.
Dalkey, N., & Helmer, O. (1963). An experimental application of the Delphi method to the use of experts.
Management Science, 9(3), 458-467.
Mahajan, V., Linstone, H. A., & Turoff, M. (1976). The Delphi method: Techniques and applications. Journal of
Marketing Research, 13(3), 317. https://doi.org/10.2307/3150755
Murry, J. W., Jr., & Hammons, J. O. (1995). Delphi: A versatile methodology for conducting qualitative research.
The Review of Higher Education, 18(4), 423-436.
Nguyễn Ngọc Minh Trâm (2021). Mô tả và xây dựng cấu trúc năng lực viết văn bản nghị luận của học sinh trung
học phổ thông theo định hướng chương trình môn Ngữ văn 2018. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm
Thành phố Hồ Chí Minh, 18(8), 1457-1469.
Nguyễn Thành Ngọc Bảo (2018a). Đề xuất cấu trúc năng lực tạo lập văn bản nghị luận trong chương trình Ngữ văn
theo mô hình năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 15(1), 140-151.
Nguyễn Thành Ngọc Bảo (2018b). Rubric đánh giá năng lực tạo lập văn bản đề nghị luận văn học của học sinh trung
học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 15(10), 54-64.
Okoli, C., & Pawlowski, S. D. (2004). The Delphi method as a research tool: An example, design considerations and
applications. Information & Management, 42(1), 15-29.
Toulmin, S. E. (1958). The uses of argument. Cambridge University Press.
Vũ Thị Thúy, Đinh Thị Kim Thoa (2021). Sử dụng phương pháp Delphi trong xây dựng khung đánh giá năng lực
phát triển ngôn ngữ cho trẻ của giáo viên mầm non. Tạp chí Giáo dục, 498, 13-17.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .