Biện pháp phát triển đội ngũ tổ trưởng chuyên môn các trường trung học cơ sở huyện Cần Đước, tỉnh Long An

Các tác giả

  • Phạm Minh Giản Trường Đại học Đồng Tháp
  • Trần Minh Tuyết Trường THCS Phước Đông, huyện Cần Đước, tỉnh Long An

Tóm tắt

The General Education Program 2018 requires a comprehensive reform in teaching methods and educational management. The role of subject group leaders (SGL) in secondary schools in Can Duoc District, Long An Province, has become critical for successfully implementing these reforms. However, the competence of the SGLs still faces several challenges, including insufficient awareness, inadequate training, and a lack of systematic planning in leadership and management. This article, based on theoretical and practical foundations, proposes several management measures to develop the competence of the SGL team. These include enhancing awareness, strengthening leadership skills, improving supervision, and fostering a conducive working environment. These measures are interrelated and follow a management function approach, which can be adapted flexibly depending on the specific conditions of each school. Comprehensive planning plays a pivotal role, serving as the foundation for effective implementation and ensuring the success of the other measures.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bush, T. (2018). Leadership and context: Why one-size does not fit all. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 3-5. https://doi.org/10.1080/13632434.2018.1427568

Fullan, M. (2014). The Principal: Three Keys to Maximizing Impact. San Francisco: Jossey-Bass. https://doi.org/10.1111/j.1744-7984.2014.12056.x

Harris, A., & Spillane, J. (2016). Distributed leadership through the looking glass. Educational Management Administration & Leadership, 44(1), 3-5. https://doi.org/10.1080/13603124.2016.1160283

Herzberg, F. (1968). Work and the Nature of Man. Cleveland: World Publishing.

Lê Văn Hà (2021). Phát triển động lực làm việc cho giáo viên trung học cơ sở. Tạp chí Quản lí giáo dục, 15, 30-35.

Lee, M., & Louis, K. S. (2019). Mapping a strong school culture and linking it to sustainable school improvement. Teaching and Teacher Education, 81, 84-96. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.02.001

Spillane, J. P. (2020). Educational leadership and management: Theoretical foundations and practice. International Journal of Leadership in Education, 23(1), 3-5. https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1717276

Trần Quốc Toản (2020). Quản lí giáo dục trong thời kì đổi mới. NXB Giáo dục Việt Nam.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Phạm, M. G., & Trần, M. T. (2024). Biện pháp phát triển đội ngũ tổ trưởng chuyên môn các trường trung học cơ sở huyện Cần Đước, tỉnh Long An. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 244–249. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2787

Số

Chuyên mục

Các bài báo