Xây dựng và phát triển văn hóa nhà trường tại cơ sở giáo dục phổ thông tỉnh Bình Dương
Tóm tắt
School culture has a great influence on the quality of life and the effectiveness of school operations. In the context of current general education innovation, it is required to build and develop school culture; focus on creating a green, clean, beautiful, friendly and safe working environment; promote the positivity, proactiveness, creativity and consensus of school members. Research shows that school culture in general education institutions has been paid attention to but is still limited. The article presents the results of a survey and analysis of the current state of school culture in some general education institutions in Binh Duong province. From there, it proposes measures to build and develop school culture, contributing to building a positive educational environment, creating a unique identity for each educational institution, meeting the requirements of current educational innovation. Each school, based on the regional characteristics, local socio-economic conditions and the actual situation of the school, creatively applies measures and methods of impact in building, nurturing, cultivating and developing a positive and healthy school culture.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Thông tư số 14/2018/TT-BGDĐT ngày 20/7/2018 ban hành quy định chuẩn hiệu trưởng cơ sở giáo dục phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2018b). Thông tư số 20/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành quy định nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2018c). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đặng Thành Hưng (2016). Văn hóa tổ chức và văn hóa nhà trường trong quản lí giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 124, 10-12.
Đỗ Thị Thu Hằng (2023). Xây dựng văn hóa nhà trường trong bối cảnh chuyển đổi số - vấn đề đặt ra cho cán bộ quản lí trường học. Tạp chí Giáo dục, 22(3), 13-18.
Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Lê Thị Ngọc Thúy (2018). Xây dựng văn hóa nhà trường phổ thông - Lí thuyết và thực hành. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
McCullum, M. M., Maldonado, N., & Baltes, B. (2014). Storytelling to teach cultural awareness: The right story at the right time. LEARNing Landscapes, 7(2), 219-232.
Robbins, P., & Alvy, H. B. (2004). Cẩm nang dành cho hiệu trưởng, chiến lược và lời khuyên thực tế giúp công việc hiệu quả hơn. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (4th ed.). San Franciso: Jossey-Bass Publishers.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .