Thiết kế hệ thống câu hỏi đo lường trí tuệ ngôn ngữ của học sinh dựa theo thuyết ba tầng trí tuệ của Sternberg

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hồng Vân Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

The 2018 general education program has identified a system of learners’ competencies and qualities that need to be formed and fostered. The program's competency system is related to perspectives on human multiple intelligences and should be considered in both teaching and assessment activities. The application of Sternberg’s Triarchic Theory of Intelligence in building and designing assessment frameworks and measuring instruments for intellectual development can help to accurately, objectively and reliably assess learners' intelligence, thereby encouraging individual potential so that learners can achieve higher academic outcomes, meeting the goals of the program. Based on the Triarchic Theory of Intelligence, Robert Sternberg proposed a framework for assessing learners' intelligence. The article analyzes linguistic intelligence, Sternberg’s Triarchic Theory of Intelligence and proposes to apply Sternberg's theory to a set of questions to measure the linguistic intelligence of Vietnamese students. The application of the assessment framework and measuring instruments for linguistic intelligence according to Robert Sternberg’s Triarchic Theory of Intelligence can provide important information to facilitate the implementation of the 2018 General Education Program.

Tài liệu tham khảo

Bachman, L. F. & Palmer, A. S. (1996). Language Testing in Practice. Oxford: Oxford University Press.

Bachman, L. F. (1990). Fundamental Considerations in Language Testing Oxford. Oxford University Press.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Dennett, D. C. (2013). The role of language in intelligence (pp. 42-55). De Gruyter.

Eysenck, H. J. (Ed.). A model for intelligence. New York: Springer-Verlag.

Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1965). Language aptitude, intelligence, and second-language achievement. Journal of Educational Psychology, 56(4),191-199. https://doi.org/10.1037/h0022400

Nguyen Thi Lan Phuong, Tran Huy Hoang (2020). Diagnosis of intellectual potential for first grade entrance test candidates in Vietnam with sternberg’s triarchic theory of intelligence. Merit Research Journal of Education and Review, 8(5), 98-104.

Oller Jr, J. W. (1981). Language as intelligence?. Language Learning, 31(2), 465-492.

Premack, D. (2004). Is language the key to human intelligence?. Science, 303(5656), 318-320.

Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press.

Sternberg, R. J., & Gardner, M. K. (1982). A componential interpretation of the general factor in human intelligence. In human intelligence.

Sternberg, R. J., Wagner, R. K., Williams, W. M., & Horvath, J. A. (1995). Testing common sense. American Psychologist, 50, 912-927.

Tải xuống

Đã Xuất bản

24.06.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. H. V. (2022). Thiết kế hệ thống câu hỏi đo lường trí tuệ ngôn ngữ của học sinh dựa theo thuyết ba tầng trí tuệ của Sternberg. Tạp Chí Giáo dục, 1(515), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/289

Số

Chuyên mục

Các bài báo