Phân tích các yếu tố văn hóa chất lượng ảnh hưởng đến việc thực hiện quyền tự chủ đại học: Nghiên cứu trường hợp trường đại học Trà Vinh

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Ngọc Xuân Trường Đại học Trà Vinh
  • Phạm Hương Thảo Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Quality culture is a component of organizational culture, having a very important influence in the exercise of autonomy of educational institutions. The study determines the degree of influence of cultural and quality factors of the university in the full and effective implementation of the autonomy of Tra Vinh University. The study used quantitative and quantitative methods through the study of documents and consulted key officials in Tra Vinh University on the extent of the influence of quality cultural factors in the exercise of autonomy. The results showed that cultural factors of quality have varying degrees of influence in terms of the exercise of autonomy and accountability of the university. On that basis, it proposes a number of orientations to improve the level of influence of quality cultural factors in the exercise of autonomy in a more proactive, correct, complete and effective manner.

Tài liệu tham khảo

Anderson, D., Johnson, R. (1998). University Autonomy in Twenty Countries. Center for Continuing Education The Astraluan Antional University.

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (2006). Multivariate data analysis. Prentice-Hall, International, Inc.

Hoàng Thị Cẩm Thương (2017). Giải pháp tăng cường tự chủ đại học ở Việt Nam. Tạp chí Tài chính, kì 1 tháng 3, 74-77.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Hồng Đức.

Lê Đức Ngọc, Phạm Hương Thảo (2016). Đảm bảo thực hiện quyền tự chủ và trách nhiệm xã hội cho hệ thống giáo dục Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 32(3), 93-108.

Lê Đức Ngọc, Trịnh Thị Vũ Lê, Nguyễn Thị Ngọc Xuân (2012). Bàn về mô hình văn hóa chất lượng cơ sở giáo dục đại học. Tạp chí Quản lí giáo dục, 34, 13-15.

Nguyễn Thị Ngọc Xuân (2016). Môi trường văn hóa - Nội dung cần thiết xây dựng văn hoá chất lượng ở Trường Đại học Trà Vinh. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 3, 182-184.

Nguyễn Thị Ngọc Xuân, Lê Đức Ngọc (2019). Đề xuất tiêu chuẩn khung đánh giá văn hóa chất lượng trường đại học. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 4, 107-110.

Per Nyborg (2003). Institutional Autonomy and Higher Education governance. Council of Europe Conference.

Pham Huong Thao, Nguyen Thi Ngoc Xuan, Le Duc Ngoc (2020). The key factors for ensureing autonomy and accountability of higher, New Trends in Educationnal Asseessment and Quality Assurance proceedings of the first international conference on assessment and measurement in education (VietAME), Hanoi National University, 268-283.

Phạm Hương Thảo (2018). Một số yếu tố đảm bảo quyền tự chủ và trách nhiệm của trường đại học. Tạp chí Giáo dục và Xã hội, số đặc biệt kì 2 tháng 6, 95-108.

Phan Văn Kha (2007). Giáo trình quản lí nhà nước về giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Tải xuống

Đã Xuất bản

30.06.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. N. X., & Phạm , H. T. (2022). Phân tích các yếu tố văn hóa chất lượng ảnh hưởng đến việc thực hiện quyền tự chủ đại học: Nghiên cứu trường hợp trường đại học Trà Vinh. Tạp Chí Giáo dục, 22(1), 35–41. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/318

Số

Chuyên mục

Các bài báo