Các bài thi đánh giá năng lực học sinh trung học phổ thông tại Việt Nam: Một nghiên cứu so sánh
Tóm tắt
In the context of modern education, the trend of learner competency-based assessment has become more and more popular. Instead of focusing merely on knowledge, this approach focuses on assessing students' ability to apply knowledge, skills and attitudes to solve practical problems, emphasizing students' thinking, creativity, problem solving and teamwork skills. In Vietnam, implementing competency-based tests for high school students is an important step in innovating assessment methods. However, there are currently very few studies on assessing and summarizing implementation experiences as well as the effectiveness of these assessment forms in Vietnam. Therefore, this study was conducted to compare and analyze competency-based tests currently used to assess high school students in Vietnam in a large-scale manner. The results of this study provide useful insights for educational managers, teachers and researchers in developing the student competency assessment system, thereby improving the quality of education.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2014). Quyết định số 3538/QĐ-BGDĐT ngày 09/9/2014 phê duyệt phương án thi tốt nghiệp trung học phổ thông và tuyển sinh đại học, cao đẳng từ năm 2015.
Bộ GD-ĐT (2022). Công văn số 1496/BGDĐT-GDTrH ngày 19/4/2022 về việc triển khai thực hiện chương trình giáo dục trung học năm học 2022-2023.
Bùi Đức Nhân (2023). Xu hướng đổi mới đánh giá kết quả học tập của học sinh hướng đến hình thành năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 69, 20-27.
Đại học Bách Khoa Hà Nội (2025). Giới thiệu về kì thi đánh giá tư duy TSA. https://ts.hust.edu.vn/tin-tuc/gioi-thieu-ve-ky-thi-danh-gia-tu-duy-tsa
Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh (2024). Cấu trúc, đề cương chi tiết bài thi Đánh giá năng lực (HSA) năm 2025 của Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. https://vnuhcm.edu.vn/
Glaser, R., Chudowsky, N., & Pellegrino, J. W. (2001). Knowing what students know: The science and design of educational assessment. National Academies Press.
Hoàng Hòa Bình (2015). Năng lực và đánh giá theo năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 6(71), 21-31.
Kolen, M. J., & Brennan, R. L. (2014). Test Equating, Scaling, and Linking: Methods and Practices. Springer-Verlag, New York.
Lê Thái Hưng, Nguyễn Thái Hà (2021). Xu thế kiểm tra, đánh giá năng lực người học trên nền tảng công nghệ. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 42, 1-6.
OECD (2002). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundation. Neuchatel, Switzerland: Swiss Federal Statistical Office.
Sansivieri, V., Wiberg, M., & Matteucci, M. (2017). A Review of Test Equating Methods with a Special Focus on IRT-Based Approaches. Statistica, 77(4), 329-352. https://doi.org/10.6092/issn.1973-2201/7066
Škrinjarić, B. (2022). Competence-based approaches in organizational and individual context. Humanities and Social Sciences Communications, 9(1). https://doi.org/10.1057/s41599-022-01047-1
Trung tâm Khảo thí, Đại học Quốc gia Hà Nội (2024). Cấu trúc, đề cương chi tiết bài thi Đánh giá năng lực (HSA) năm 2025 của Đại học Quốc gia Hà Nội. https://vnu.edu.vn
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .