Dạy học giải tích bằng hình thức tranh luận khoa học giúp phát triển năng lực giao tiếp toán học của học sinh

Các tác giả

  • Vương Vĩnh Phát Trường Đại học An Giang - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Mathematical communicative competence is one of the core competencies of the Mathematics General Education Curriculum 2018. It is emphasised in the Curriculum that such competence is formed through guided interaction with others, such as in discussion and debate activities. In this article, we present the concept of scientific debate, some techniques to create a scientific debate situation, the rules of scientific debate in teaching mathematics, the process of teaching mathematics with a scientific debate phase, and the role of scientific debates on the development of students' mathematical communication skills in teaching Calculus. From the selected examples related to some theoretical problems, teachers can design teaching situations to develop students' ability to communicate in general, and in mathematics in particular.

Tài liệu tham khảo

Alibert, D. (1991). Sur le Roole du Groupe-classe pour obtenir, et resoudre une situation adidactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10(2). Inpress.

Arsac, G., Chapiron, G., Colonna, A., Germain, G., Guichard, Y., & Mante, M. (1992). Initiation au raisonnement déductif au collège: une suite de situations permettant l'appropriation des règles du débat mathématique. Presses Universitaires Lyon.

Bibby, N. (2014). Discovering the world through debate: A practical guide to educational debate for debaters, coaches, and judges. New York: International Debate Education Association.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Hitt, F., & González-Martín, A. S. (2015). Covariables in a modelling process: The ACODESA (collaborative learning, scientific debate and self-reflection) method. Educational Studies in Mathematics, 88, 201-219.

Lê Thái Bảo Thiên Trung (2017). Dạy học toán bằng tranh luận khoa học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 14(1), 29-39.

Lê Thái Bảo Thiên Trung, Vương Vĩnh Phát (2019). Nghiên cứu năng lực giao tiếp toán học của học sinh trong một tình huống dạy học đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 16(4), 40-52.

Lê Thị Hồng Vân, Phạm Thị Ngọc Thủy (2013). Giáo trình kĩ năng nghiên cứu và lập luận. NXB Hồng Đức - Hội Luật gia Việt Nam.

Lê Văn Tiến (2000). Một số quan điểm khác nhau về dạy học giải tích ở trường phổ thông. Tạp chí Nghiên cứu giáo dục, số chuyên đề (338), 23-25; 2.

Legrand, M. et al. (1986). Introduction du débat sciencefique dans un cours de première année de DEUG A a l’Université de Grenoble I. Rapport de recherche, Editions IMAG, Grenoble.

Legrand, M. (1993). Desbat sciencefique en cours de mathématiques. Repères IREM, n_0 10, Topiques Editions.

Legrand, M. (2000). Scientific debate in mathematics course. International Newsletter on the teaching and learning of mathematical proof. La lettre de la Preuve.

McComas, W. F. (2014). The language of science education: An expanded glossary of key terms and concepts in science teaching and learning. Netherlands: Sense publishers.

National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School mathematics. Reston, VA: Author.

Ramdani, Y., Dianita, Rohaeni, O. (2018). Increasing Indicators of Mathematics Competency in Integral Concept Through Debate Scientific Strategy. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 5(1), 8-15.

Trần Văn Hạo, Vũ Tuấn, Đào Ngọc Nam, Lê Văn Tiến, Vũ Viết Yên (2014). Đại số và Giải tích 11. NXB Giáo dục Việt Nam.

Vương Vĩnh Phát (2019). Nghiên cứu một tình huống dạy học hàm số liên tục thông qua tranh luận khoa học nhằm phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 471, 47-51.

Vương Vĩnh Phát (2021). Dạy học giới hạn của hàm số theo quy trình dạy học có pha tranh luận nhằm phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh lớp 11. Tạp chí Giáo dục, 498, 40-44.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.02.2022

Cách trích dẫn

Vương , V. P. (2022). Dạy học giải tích bằng hình thức tranh luận khoa học giúp phát triển năng lực giao tiếp toán học của học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 22(3), 7–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/335

Số

Chuyên mục

Các bài báo