Phát triển năng lực giao tiếp toán học bằng lời cho học sinh trong dạy học nội dung “Giới hạn của hàm số” (Toán 11)

Các tác giả

  • Vương Vĩnh Phát Trường Đại học An Giang - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Mathematical communication competence is one of the five core components of mathematical competence that should be developed for students. The development of verbal mathematical communication capacity for students in teaching Mathematics is crucial, because it is in line with the 2018 General Education Program in Mathematics and educational trends in the world. This study proposes a math teaching process with a scientific debate stage to develop students' verbal mathematical communication competence and illustrates this process through teaching problem solving on the topic “Limits of functions” in grade 11. Through the scientific debate stage, students have the opportunity to develop their ability to communicate mathematically orally and help them understand math concepts deeply. Teachers need to focus on developing verbal communication competence in the process of teaching Math to students to help them practice self-confidence, especially critical thinking.

Tài liệu tham khảo

Cathy, A. F. (1993). The oral communication competency dilemma: A documentary analysis of the fulfillment of the oral communication competency requirement by universities and colleges accredited by the southern association of colleges and schools. Texas: Doctoral Dissertation, The University of Texas at Autin.

Chisu, C. K. (2016). The Role of Oral Communication in Accessing Mathematical Understanding: Case Studies of Primary School Teachers’ Perceptions of Teaching Mathematics and Teaching Literacy. Canada: Doctoral Dissertation, The University of Toronto in Canada.

Hoa Ánh Tường (2014). Sử dụng nghiên cứu bài học để phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Kilpatrick, J., Hoyles, C., Skovsmose, O., & Valero, P. (2005). Meaning in mathematics education. Springer.

National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School mathematics. Reston, VA: Author.

Nguyễn Ái Quốc (2022). Dạy học Toán thông qua tranh luận khoa học nhằm phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 22(16), 6-11.

Nguyễn Phương Thảo, Trần Thị Yến Nhi (2020). Phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh: Thực trạng và thiết kế một số tình huống dạy học ở lớp 8. Tạp chí Giáo dục, 478, 25-29.

Ping, M. C. (2001). Supporting the discourse: first graders communicate mathematics. Doctor of philosophy of University Toronto. Dissertation Doctor of Philosophy of University Cincinnati.

Vũ Thị Bình (2016). Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trong dạy học môn Toán lớp 6, lớp 7. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Vương Vĩnh Phát (2021). Phát triển năng lực giao tiếp toán học của học sinh bằng hình thức tranh luận khoa học trong dạy học giải tích ở trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Wardhana, I. R., & Lutfianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Siswa. Journal Pendidikan Matematika, 6(2), 173-184.

Tải xuống

Đã Xuất bản

07.05.2023

Cách trích dẫn

Vương , V. P. (2023). Phát triển năng lực giao tiếp toán học bằng lời cho học sinh trong dạy học nội dung “Giới hạn của hàm số” (Toán 11). Tạp Chí Giáo dục, 23(9), 7–11. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/747

Số

Chuyên mục

Các bài báo