Dạy học giới hạn của hàm số theo quy trình Dạy học có pha tranh luận nhằm phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh lớp 11

Các tác giả

  • Vương Vĩnh Phát Trường Đại học An Giang - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

According to the general education program of Mathematics in Vietnam, the ability to communicate in mathematics is one of the core mathematical competencies that need to be formed and developed in students in the process of teaching Mathematics. The paper presents about teaching function limit according to the controversial-phase teaching process to develop mathematical communication skills for 11th graders. When teachers organize activities for students to work individually, in group and debate, these activities will help students have many opportunities to share and present mathematical ideas. Experimental results initially show that scientific debate is one of the effective measures to help students develop mathematical communication skills.

Tài liệu tham khảo

Arsac, G., Chapiron, G., Colonna, A., Germain, G., Guichard, Y., Mante, M. (1992). Initiation au raisonnement déductif au collège: une suite de situations permettant l'appropriation des règles du débat mathématique. Presses Universitaires Lyon.

Bibby, N. (2014). Discovering the world through debate: A practical guide to educational debate for debaters, coaches, and judges. New York: International Debate Education Association.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Emori, H. (2008). We shall overcome dysfunctional beliefs for introducing communication study. Proceedings of APEC - Khon Kaen International Symposium in 25-29 August 2008 at Khon Kaen University “Innovative teaching mathematics through lesson study III - focusing on mathematical communication”, 70-91.

Hitt, F., González-Martín, A. S. (2015). Covariables in a modelling process: The ACODESA (collaborative learning, scientific debate and self-reflection) method. Educational Studies in Mathematics, (88), 201-219.

Lê Thái Bảo Thiên Trung, Vương Vĩnh Phát (2019). Nghiên cứu năng lực giao tiếp toán học của học sinh trong một tình huống dạy học đạo hàm. Tạp chí Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 16(4), tr 40-52.

Le Thai Bao Thien Trung, Phat Vinh Vuong, Le Do Huyen Trang, Nguyen Phu Loc (2020). Enhangcing mathematical communication in the classroom: A Case Study. Universal Journal of Educational Research, 8(4), 1387-1393.

Lê Văn Tiến (2016). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh.

National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School mathematics. Reston, VA: Author.

Nguyễn Ngọc Rạng (2012). Thiết kế nghiên cứu và thống kê y học. NXB Y học.

OECD (2013). PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. OECD publishing.

Trần Vui (2020). Tư duy bậc cao trong dạy và đánh giá toán qua các lí thuyết học. NXB Đại học Huế.

Vuong Vinh Phat, Le Thai Bao Thien Trung (2018). Developing mathematical communication of students through evaluating debate in science in teaching continuous function. The 7th International Conference of Sciences and Scocial Sciences: “Innovative Research for Stability, Prosperity, Rajabhat Maha Sarakham University (Thailand)”, 229-235.

Đã Xuất bản

20.03.2021

Cách trích dẫn

Vương, V. P. (2021). Dạy học giới hạn của hàm số theo quy trình Dạy học có pha tranh luận nhằm phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh lớp 11. Tạp Chí Giáo dục, 498(2), 40–44. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/82

Số

Chuyên mục

Các bài báo