Phát triển năng lực nghề nghiệp đội ngũ giáo viên chủ nhiệm tiểu học: Nghiên cứu tại huyện Trà Ôn, tỉnh Vĩnh Long
Tóm tắt
In response to the educational reform mandated by Resolution No. 29-NQ/TW and the implementation of the 2018 General Education Program, primary school homeroom teachers play a central role in fostering students’ core competencies. This study investigates the current development of the primary school homeroom teacher workforce in Tra On district, Vinh Long province across four aspects: planning, recruitment - utilization, training - professional development, and evaluation. Data were collected from 253 school administrators and teachers and analyzed using SPSS 20. The findings show that recruitment practices received positive evaluations, while training and evaluation activities still face limitations. This study is among the few indepth investigations focusing on homeroom teachers in rural areas of the Mekong Delta region. Based on the results, the paper proposes solutions to enhance strategic workforce planning, increase school autonomy, organize practical training programs, and reform evaluation practices toward competency-based development. The results provide a practical foundation for improving teacher development policies in the context of ongoing educational reform.
Tài liệu tham khảo
Amir, M., Hussain, S., & Muhammad, S. (2022). Identification of the Need for Teacher Training at The Primary School Level. International Research Journal of Education and Innovation, 3(1), 165-176. https://doi.org/ 10.53575/irjei.v3.01.16(22)165-176
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Mạc Văn Trang (2010). Sứ mệnh và vai trò của giáo viên chủ nhiệm. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 61, 18-20.
Nguyễn Thị Thu Hà (2024). Biện pháp quản lí bồi dưỡng chuyên môn cho đội ngũ giáo viên các trường tiểu học huyện Thanh Trì, thành phố Hà Nội. Tạp chí Tâm lí - Giáo dục, 30(10), 44-48.
Phạm Quốc Tâm (2018). Biện pháp phát triển đội ngũ giáo viên các trường tiểu học ở huyện Phong Điền, thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 34, 9-13. https://doi.org/10.52714/dthu.34.10.2018.619
Rahmawati, E., Supriyadi, H., & Suyono, H. (2023). The homeroom teacher's approach as a guidance counselor in building student character in an elementary school. Journal of Educational Development, 12(1), 78-85. https://doi.org/10.5678/jed.2023.1201
Trần Quốc Thành, Dương Hải Hưng (2015). Quản lí nhân sự trong giáo dục. NXB Giáo dục Việt Nam.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .