Phát triển đội ngũ giáo viên tiểu học trong bối cảnh đổi mới giáo dục: Nghiên cứu tại huyện Mang Thít, tỉnh Vĩnh Long
Tóm tắt
In the context of implementing the 2018 General Education Program, primary school teachers play a key role, especially in rural areas. However, teacher workforce development still faces challenges in terms of quantity, quality, and professional capacity. This study surveyed 233 school leaders and teachers from nine primary schools in Mang Thit district, Vinh Long province to assess the current situation based on five management functions: planning, recruitment, deployment, training, and evaluation. Results indicate that planning, recruitment, and evaluation are relatively effective, while training activities and evaluation remain limited. Accordingly, the study proposes four solution groups: on-site training aligned with practical needs; development of professional learning communities; policies encouraging self-directed learning; and innovation in planning and evaluation practices.
Tài liệu tham khảo
Abakah, E., Widin, J., & Ameyaw, E. K. (2022). Continuing Professional Development (CPD) Practices Among Basic School Teachers in the Central Region of Ghana. SAGE Open, 12(2), 1-15. http://doi.org/10.1177/21582440221094597
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Lê Thị Huyên (2023). Phát triển đội ngũ giáo viên tiểu học đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 2(289), 155-157.
Murray, J., & Passy, R. (2014). Primary teacher education in England: 40 years on. Journal of Education for Teaching, 40(5), 492-506. http://doi.org/10.1080/02607476.2014.956542
Nguyễn Thị Tuyết Hạnh (2017). Phát triển năng lực thích ứng cho đội ngũ giáo viên đáp ứng yêu cầu thực hiện nhiệm vụ giáo dục trong bối cảnh mới. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 29, 30-36.
Pham, K. T., Thi Do, L. H., Dinh, H. V. T., Nguyen, Q. A. T., Phan, Q. N., & Ha, X. V. (2024). Professional development of primary school teachers in Vietnamese educational reform context: an analysis from a sociocultural perspective. Education 3-13, 52(3), 428-443. https://doi.org/10.1080/03004279.2023.2168502
Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M., & Thomas, S. (2006). Professional Learning Communities: A Review of the Literature. Journal of Educational Change, 7(4), 221-258. http://doi.org/10.1007/s10833-06-0001-8
Trần Quốc Thành, Dương Hải Hưng (2015). Quản lí nhân sự trong giáo dục. NXB Giáo dục Việt Nam.
Webster-Wright, A. (2009). Reframing Professional Development through Understanding Authentic Professional Learning. Review of Educational Research, 79, 702-739.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .