Mức độ sẵn sàng dạy học trực tuyến của giảng viên: Nghiên cứu tại Trường Đại học Cần Thơ

Các tác giả

  • Nguyễn Ngọc Chi Lan Trường Đại học Y Dược Cần Thơ
  • Lữ Quốc Vinh Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

Amid the prominent trend of digital transformation in higher education, assessing university lecturers’ readiness for online teaching has become an urgent requirement, carrying both theoretical and practical significance. This study investigates the online teaching readiness of 80 lecturers at the Faculty of Foreign Languages, Can Tho University, based on the Online Teaching Readiness model proposed by Martin et al. (2019), which includes five components: technology competence, pedagogical readiness, online communication readiness, online assessment readiness, and attitude readiness. The findings reveal that the lecturers’ overall readiness level is “fairly high” (mean score = 3.50/5), particularly in the areas of attitude readiness, online communication readiness and pedagogical readiness. However, technology competence and online assessment readiness remain limited in certain departments. This study provides empirical evidence to support the development of specialized and personalized training programs aimed at enhancing lecturers’ online teaching capacity, and proposes several recommendations to assist lecturers in effectively adapting to educational innovation in the context of digitalization.

Tài liệu tham khảo

Anderson, T. (2008). The theory and practice of online learning (2nd ed.). AU Press.

Garrison, D. R. (2011). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice (2nd ed.). Routledge.

George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (4th ed.). Allyn &

Bacon.

Martin, F., Budhrani, K., & Ritzhaupt, A. (2019). Award-winning faculty online teaching practices: Roles and

competencies. Online Learning, 23(1), 184-205. https://doi.org/10.24059/olj.v23i1.1329

Moore, M. G., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning

environments: Are they the same? The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135. https://doi.org/10.1016/

j.iheduc.2010.10.001

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt Đề án “Tăng cường ứng dụng

công nghê thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.

Trần Quang Thuận (2019). Phát triển năng lực đội ngũ giảng viên dạy học trực tuyến trong bối cảnh chuyển đổi số.

Tạp chí Khoa học Quản lí giáo dục, 4(24), 75-82.

Trường Đại học Cần Thơ (2021). Nghị quyết số 51-NQ/ĐU ngày 29/4/2021 của Đảng ủy Trường về đẩy mạnh

chuyển đổi số để phát triển Trường Đại học Cần Thơ theo hướng đại học thông minh.

Trường Đại học Cần Thơ (2023). Kế hoạch số 810/KH-ĐHCT ngày 09/3/2023 của Hiệu trưởng Trường Đại học

Cần Thơ về điều chỉnh chương trình đào tạo trình độ đại học áp dụng từ khóa 49.

Văn phòng Trung ương Đảng (2021). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII của Đảng (Tập 1). NXB

Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.09.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, N. C. L., & Lữ , Q. V. (2025). Mức độ sẵn sàng dạy học trực tuyến của giảng viên: Nghiên cứu tại Trường Đại học Cần Thơ. Tạp Chí Giáo dục, 25(17), 53–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3918

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả