Vận dụng mô hình lớp học đảo ngược trong dạy học nội dung “Hình lăng trụ đứng, hình lăng trụ đều” (Toán 11) nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh

Các tác giả

  • Trần Thị Ngọc Trâm Học viên cao học K24.1, Trường Đại học Sài Gòn
  • Hoa Ánh Tường Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Hữu Hậu Trường Đại học Hồng Đức
  • Nguyễn Văn Thuận Trường Đại học Vinh
  • Trần Thế Hùng Trường THPT Chuyên Hà Tĩnh, tỉnh Hà Tĩnh

Tóm tắt

The flipped classroom model helps students actively acquire knowledge at home through online learning materials such as videos or lectures, then utilize class time to practice, discuss and solve problems. This model not only enhances the interaction between students and teachers but also helps optimize class time, improving teaching efficiency. The study proposes a teaching process based on the flipped classroom model for Mathematics to develop students' mathematical problem-solving skills and illustrates this process in teaching the content “Right prism, regular prism” (Math 11). To improve the quality of teaching Mathematics with this model, it’s required that teachers prepare diverse, rich and easy-to-understand learning materials. During class time, teachers need to create a positive learning environment, allowing students to share ideas, then to provide them with guidance to solve problems. In addition, teachers need to monitor and evaluate students' learning process regularly to adjust teaching methods, to ensure each student's learning effectiveness and progress.

Tài liệu tham khảo

Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Esperanza, P. J., Himang, C., Bongo, M., Jr, E. S., & Ocampo, L. (2023). The utility of a flipped classroom in secondary school Mathematical education. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 54(3), 1-2. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1957166

He, W., Holton, A., Farkas, G., & Warschauer, M. (2016). The effects of flipped instruction on out-of-class study time, exam performance, and student perceptions. Learning and Instruction, 45, 61-71. https://doi.org/10.1016/ j.learninstruc.2016.07.001

Jafarigohar, M., Ghaemi, M., & Askar, P. (2019). The effectiveness of flipped classroom model in teaching mathematics. Journal of Educational Technology & Society, 22(3), 20-30.

Lê Trần Anh Tuấn, Hoa Ánh Tường (2024). Dạy học bài “Thu thập và phân loại dữ liệu” (Toán 7) theo mô hình lớp học đảo ngược nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 10), 44-49.

Milman, N. B. (2012). The flipped classroom strategy: What is it, and how can it best be used?. Scholarly Journal, 9(3), 85-87. Nguyễn Ngọc Hà, Nguyễn Văn Thái Bình (2020). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học trong dạy học giải phương trình bằng phương pháp vectơ ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 98-104.

Trần Nam Dũng (tổng chủ biên), Trần Đức Huyên, Nguyễn Thành Anh (đồng chủ biên), Nguyễn Cam, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân, Phạm Thị Thu Thủy (2023). Toán 11 (tập 2). NXB Giáo dục Việt Nam.

Tran, V. H,. Le, T. H., Phan, T. C., Hoang, P. L., & Minh Phan, M. T. (2022). Flipped classroom in online teaching: a high school experience. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2022.2120020

Tucker, B. (2012). The flipped classroom. Education Next, 12(1), 82-83.

Wu, M. L. (2003). The application of item response theory to measure problem-solving proficiencies. PhD thesis, Department of Learning and Educational Development, The University of Melbourne.

Yang, C. C. R. (2017). An investigation of the use of the flipped classroom pedagogy in secondary English language classrooms. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 16, 1-20. https://doi.org/ 10.28945/3635

Zainuddin, Z., & Halili, S. H. (2016). Flipped classroom research and trends from different parts of the world. The European Journal of Open, Distance and E-Learning, 19(2), 27-40. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2274

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.06.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. N. T., Hoa, Ánh T., Nguyễn H. H., Nguyễn V. T., & Trần, T. H. (2025). Vận dụng mô hình lớp học đảo ngược trong dạy học nội dung “Hình lăng trụ đứng, hình lăng trụ đều” (Toán 11) nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 25(12), 25–29. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3499

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả