Dạy học bài “Thu thập và phân loại dữ liệu” (Toán 7) theo mô hình lớp học đảo ngược nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh

Các tác giả

  • Lê Trần Anh Tuấn Trường THCS Đức Trí, Quận 1, Thành phố Hồ Chí Minh
  • Hoa Ánh Tường Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

The flipped classroom model is a form of combined teaching and learning that has been proven to be able to meet the requirements of teaching innovation. This teaching model helps teachers make the most of their time outside the classroom, contributing to the effective implementation of learning activities in the classroom. This study presents a teaching process according to the flipped classroom model to develop students' mathematical problem-solving skills and illustrates it in teaching the lesson “Collecting and classifying data” (Math 7). Although there are many difficulties in building online learning materials in teaching according to the flipped classroom model, lacking teaching tools and facilities, and taking a lot of time and effort in preparing lessons, teachers can completely overcome these difficulties by participating in training courses and technology transfer, using free or low-cost programs and tools to support the implementation.

Tài liệu tham khảo

Baepler, P., Walker, J. D., & Driessen, M. (2014). It's not about seat time: Blending, flipping, and efficiency in active learning classrooms. Computers & Education, 78, 227-236.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Fautch, J. M. (2015). The flipped classroom for teaching organic chemistry in small classes: Is it effective? Chemistry Education Research and Practice, 16(1), 179-186.

Graziano, K. J. (2017). Peer teaching in a flipped teacher education classroom. TechTrends, 61, 121-129.

Karabulut‐Ilgu, A., Jaramillo Cherrez, N., & Jahren, C. T. (2018). A systematic review of research on the flipped learning method in engineering education. British Journal of Educational Technology, 49(3), 398-411.

Lage, M. J., Platt, G. J., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43.

Lê Thị Phượng, Bùi Phương Anh (2017). Dạy học theo mô hình lớp học đảo ngược nhằm phát triển năng lực tự học cho sinh viên. Tạp chí Khoa học Quản lí giáo dục, 10, 1-8.

Love, B., Hodge, A., Corritore, C., & Ernst, D. C. (2015). Inquiry-based learning and the flipped classroom model. Primus, 25(8), 745-762.

Nguyễn Hoàng Trang, Bùi Thị Thơm (2023). Tổ chức dạy học chủ đề “Liên kết hóa học” (Hóa học 10) theo mô hình “Lớp học đảo ngược” nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(7), 19-23.

Nguyễn Lộc, Nguyễn Thị Lan Phương (đồng chủ biên), Đặng Xuân Cương, Trịnh Thị Anh Hoa, Nguyễn Thị Hồng Vân (2016). Phương pháp, kĩ thuật xây dựng chuẩn đánh giá năng lực đọc hiểu và năng lực giải quyết vấn đề. NXB Giáo dục Việt Nam. Nguyễn Ngọc Hà, Nguyễn Văn Thái Bình (2020). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học trong dạy học giải phương trình bằng phương pháp vectơ ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 98-104.

Nguyễn Ngọc Tuấn, Trần Trung Ninh (2023). Dạy học theo mô hình lớp học đảo ngược nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho sinh viên đại học. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 284(1), 21-23.

Song Y., & Kapur, M. (2017). How to Flip the Classroom - “Productive Failure or Traditional Flipped Classroom” Pedagogical Design? Educational Technology & Society, 292-305.

Talley, C. P., & Scherer, S. (2013). The enhanced flipped classroom: Increasing academic performance with studentrecorded lectures and practice testing in a “flipped” STEM course. Journal of Negro Education, 82(3), 339-347.

Wu, M. L. (2003). The application of item response theory to measure problem-solving proficiencies. PhD thesis, Department of Learning and Educational Development, The University of Melbourne.

Zainuddin, Z., & Halili, S. H. (2016). Flipped classroom research and trends from different fields of study. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3), 313-340.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Lê, T. A. T., & Hoa, Ánh T. (2024). Dạy học bài “Thu thập và phân loại dữ liệu” (Toán 7) theo mô hình lớp học đảo ngược nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 44–49. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2545

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả