Tổ chức dạy học stem chủ đề “Các hình khối trong thực tiễn” (Toán 7)
Tóm tắt
STEAM education is described as a beneficial teaching model to learners in learning; an educational model that provides students with a comprehensive skills foundation, equips students with soft skills, helps them practice problem solving, communication and critical thinking skills, etc. The study presents the process of planning and teaching STEM lessons according to the technical design process to design STEM educational situations for 7th grade students. This process is illustrated through STEM teaching with the topic: “Shapes in practice” (Math 7). Pedagogical experiments were conducted to evaluate the effectiveness of the proposed rubrics. The experimental results reveal that the teaching situation “Designing a desk” in the topic “Shapes in practice” (Math 7) created opportunities for students to integrate mathematical knowledge, Science, Technology, Engineering. At the same time, it also equipped the students with the ability to reason, think critically, manage time, and solve problems.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về việc triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.
Bruce-Davis, M. N., Gubbins, E. J., Gilson, C. M., Villanueva, M., Foreman, J. L., & Rubenstein, L. D. (2014). STEM high school administrators’, teachers’, and students’ perceptions of curricular and instructional strategies and practices. Journal of Advanced Academics, 25(3), 272-306.
Dare, E. A., Keratithamkul, K., Hiwatig, B. M., & Li, F. (2021). Beyond Content: The Role of STEM Disciplines, Real-World Problems, 21st Century Skills, and STEM Careers within Science Teachers’ Conceptions of Integrated STEM Education. Education Sciences, 11(11), 737.
Fan, S., & Ritz, J. (2014). International views of stem education. In: de Vries, M.J (Ed.) In Proceedings PATT-28 Conference, Orlando, (pp. 7-14).
Herro, D., Quigley, C., Andrews, J., & Delacruz, G. (2017). Co-Measure: developing an assessment for student collaboration in STEAM activities. International Journal of STEM Education, 4(1), 1-12.
Lê Xuân Quang (2017). Dạy học môn Công nghệ phổ thông theo định hướng STEM. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Margot, K. C., & Kettler, T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education, 6(1), 1-16.
Mark, S. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, Virginia Polytechnic Institute And State University.
Nguyễn Thanh Nga, Phùng Việt Hải, Nguyễn Quang Linh, Hoàng Phước Muội (2017). Thiết kế và tổ chức Chủ đề giáo dục STEM cho học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Ryu, M., Mentzer, N., & Knobloch, N. (2019). Preservice teachers’ experiences of STEM integration: Challenges and implications for integrated STEM teacher preparation. International Journal of Technology and Design Education, 29(3), 493-512.
Tsupros, N., Kohler, R., & Hallinen, J. (2009). STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1 and Carnegie Mellon, Pennsylvania.
Thibaut, L., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A., ... & Depaepe, F. (2018). Integrated STEM Education: A Systematic Review of Instructional Practices in Secondary Education. European Journal of STEM Education, 3, 1-12. https://doi.org/10.20897/ejsteme/85525
Yildirim, B., & Selvi, M. (2016). Examination of the effects of STEM education integrated as a part of science technology society and environment courses. Journal of Human Sciences, 13(3). https://doi.org/10.14687/jhs.v13i3.3876
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .