Thực trạng bồi dưỡng năng lực tổ chức hoạt động khám phá khoa học cho giáo viên ở các trường mầm non vùng dân tộc thiểu số trên địa bàn tỉnh Thái Nguyên
Tóm tắt
Scientific exploration activities (SEA) are one of the crucial activities in the preschool education program (PEP). The effectiveness of SEA is influenced by various factors, among which the competence to organize SEA of preschool teachers (PT) is one of the most significant factors. To meet the requirements and objectives of the PEP and SEA, the capacity of teachers needs to be regularly and promptly developed. Therefore, this article aims to investigate the current state of developing the capacity to organize SEA of PT in preschools in ethnic minority areas. The survey results indicate that although PTs have participated in developing the competence to organize SEA, this activity is not conducted regularly. These research results contribute to providing useful information for building measures to develop the capacity to organize SEA for PTs in preschools in ethnic minority areas.
Tài liệu tham khảo
Areljung, S. (2018). Why do teachers adopt or resist a pedagogical idea for teaching science in preschool? International Journal of Early Years Education, 27(3), 238-253. https://doi.org/10.1080/09669760.2018.1481733
Brenneman, K. (2011). Assessment for preschool science learning and learning environments. Early Childhood Research and Practice, 13(1), 1-9. Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. Readings on the Development of Children, 2(1), 37-43.
Cabe T., K. (2015). The Inclusion of Science in Early Childhood Classrooms. In: Cabe Trundle, K., Saçkes, M. (eds), Research in Early Childhood Science Education, pp. 1-6. Springer, Dordrecht.
Chaille, C., & Britain, L. (2003). The young child as scientist: A constructivist approach to early childhood science education (Third edition). Pearson Education Inc. Eti, I., & Sigirtmac, A. (2021). Developing inquiry-based science activities in early childhood education: An action research. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(3), 785-804.
Harlan, D. J., & Rivkin, S. M. (2008). Science experiences for the early childhood years: An integrated affective approach (The ninth edition). Pearson Merrill Prentice Hall. Henriksson, A., Leden, L., Fridberg, M., & Thulin, S. (2023). Play-Activities with Scientific Content in Early Childhood Education. Early Childhood Education Journal, 51(7), 1-10. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01593-6
Hoàng Phê (chủ biên, 2021). Từ điển tiếng Việt. NXB Hồng Đức.
Hoàng Thị Phương (2020). Giáo trình lí luận và phương pháp hướng dẫn trẻ làm quen với môi trường xung quanh. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Minh Đường, Phan Văn Kha (2006). Đào tạo nhân lực đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường, toàn cầu hóa và hội nhập quốc tế. Chương trình khoa học công nghệ cấp Nhà nước, mã số KX05.
Phạm Minh Hạc (1996). Mười năm đổi mới giáo dục. NXB Giáo dục.
Trần Thị Ngọc Trâm, Nguyễn Thị Nga (2015). Các hoạt động khám phá khoa học của trẻ mầm non (theo Chương trình giáo dục mầm non mới). NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần Viết Nhi (2018). Rèn luyện kĩ năng sử dụng sơ đồ cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi qua hoạt động khám phá khoa học. Tạp chí Khoa học và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 03(47), 135-144.
Tran, V.-N., Nguyen, T.-V., Ta Thi, K.-N., & Le T. N. (2021). The status of the education of science for children aged 5-6 in some central Vietnamese public preschools. Hungarian Educational Research Journal, 11(4), 360-376. https://doi.org/10.1556/063.2021.00075
Vellopoulou, A., & Papandreou, M. (2019). Investigating the teacher’s roles for the integration of science learning and play in the kindergarten. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 6(1), 186-196.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .