Các yếu tố ảnh hưởng đến quá trình xây dựng thương hiệu cá nhân của sinh viên Trường Đại học Công Đoàn và một số giải pháp, khuyến nghị

Các tác giả

  • Đỗ Thị Tuyết Trường Đại học Công đoàn
  • Vũ Ngọc Bảo Phương Sinh viên QN14A Khoa Quản trị nhân lực, Trường Đại học Công đoàn
  • Nguyễn Khánh Linh Sinh viên QN14A Khoa Quản trị nhân lực, Trường Đại học Công đoàn
  • Phạm Hà Phương Sinh viên QN14A Khoa Quản trị nhân lực, Trường Đại học Công đoàn
  • Hoàng Bảo Anh Sinh viên QN14A Khoa Quản trị nhân lực, Trường Đại học Công đoàn
  • Đỗ Tú Quyên Sinh viên QN14A Khoa Quản trị nhân lực, Trường Đại học Công đoàn

Tóm tắt

In the current context, personal branding plays an important role in building image, improving career opportunities and affirming self-worth. This study focuses on clarifying the factors affecting the personal branding process of students at the Trade Union University in the context of digital transformation and increasing demands of the labor market. Applying quantitative research methods, with data collection through a survey widely disseminated to students across the university. The research results show that there are five main factors affecting the personal branding process of students, including: (1) Knowledge and skills; (2) Perceived behavioral control; (3) Educational environment; (4) Social relationships; and (5) Career requirements. Based on the analysis results, the research team proposed a number of specific solutions and recommendations to improve the effectiveness of personal branding for students at the Trade Union University. It can be seen that personal branding is not only a product of individual competence, but is also significantly influenced by the educational environment and social factors.

Tài liệu tham khảo

Ajzen (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(1), 179-211.

American Marketing Association (2017). Definition of Marketing. https://www.ama.org/the-definition-of-marketing/

Bonsu, A. O., & Anim-Wright, K. (2024). Personal branding: A systematic literature review. International Journal of Marketing Studies, 16(1), 30-38. https://doi.org/10.5539/ijms.v16n1p30

CareerArc (2021). Future of Recruiting Study Finds 76 Percent of Employers Predict Hiring Demand Will Near or Surpass Pre-Pandemic Levels in 2021. PR Newswire. https://www.prnewswire.com/news-releases/future-of-recruiting-study-finds-76-percent-of-employers-predict-hiring-demand-will-near-or-surpass-pre-pandemic-levels-in-2021-301212295.html

CareerBuilder (2017). Number of employers using social media to screen candidates at all-time high, finds latest CareerBuilder study. PR Newswire. https://www.prnewswire.com/news-releases/number-of-employers-using-social-media-to-screen-candidates-at-all-time-high-finds-latest-careerbuilder-study-300474228.html

Erikson, E. H. (1959). Identity and the Life Cycle. International Universities Press.

Figurska, I. (2016). Personal Branding As an Element of Employees' Professional Development. Human Resources Management & Ergonomics, 10, 33-47.

Montoya, P., & Vandehey, T. (2002). The personal branding phenomenon: Realize greater influence, explosive income growth and rapid career advancement by applying the branding techniques of Oprah, Martha & Michael. Personal Branding Press.

Nguyễn Thị Diệu Hiền, Trần Phương Thảo, Đặng Thị Hoa (2023). Tác động của xây dựng thương hiệu cá nhân đến cơ hội việc làm của sinh viên Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội. Tạp chí Kinh tế và Dự báo, 63, 63-66.

Nguyễn Thu Hà, Nguyễn Thúy Anh (2021). Thương hiệu cá nhân trên mạng xã hội: Thực tiễn từ sinh viên Khoa Tiếng Anh Thương mại, Đại học Ngoại thương. FTU Working Paper Series, 2(1), 114-130.

Peters, T. (1997). The brand called you. Fast Company.

Phạm Thị Thảo Quyên, Huỳnh Thị Khánh Linh, Nguyễn Quốc Khánh (2022). Một số biện pháp hỗ trợ xây dựng thương hiệu cá nhân cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 22(15), 55-59.

Rampersad, H. (2008). A new blueprint for powerful and authentic personal branding. Information Age Publishing, 47(6), 34-37.

Shepherd, I. D. H. (2005). From cattle and coke to Charlie: Meeting the challenge of self marketing and personal branding. Journal of Marketing Management, 21(5-6), 589-606. https://doi.org/10.1362/0267257054307381

Stone, B. (2021). Amazon unbound: Jeff Bezos and the invention of a global empire. Simon & Schuster.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Đỗ, T. T., Vũ, N. B. P., Nguyễn, K. L., Phạm, H. P., Hoàng, B. A., & Đỗ, T. Q. (2025). Các yếu tố ảnh hưởng đến quá trình xây dựng thương hiệu cá nhân của sinh viên Trường Đại học Công Đoàn và một số giải pháp, khuyến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 429–435. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3596

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả