Tổ chức dạy học định hướng hành động cho nhóm môn Mĩ thuật trong đào tạo ngành Thiết kế thời trang, Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh
Tóm tắt
The Fine Arts subjects play an important role in Fashion Design training at Ho Chi Minh City University of Technology and Education. The actionoriented teaching perspective is a German-language teaching perspective, popular in German-speaking countries, focusing on connecting theory with practice, learning through creating learning products, learning with combining many senses, taking identification, testing and applying theory to practical situations, to the professional or local context as the starting point to design learning tasks. Using an action-oriented teaching perspective for the Fine Arts subjects can help integrate fine arts elements into the professional practice of Fashion Design, helping students develop their creativity, their career experiences and develop their professional competence (related to Fine Arts in Fashion Design) as well as general competence necessary for their career activities in the field of Fashion Design in the future.
Tài liệu tham khảo
Bader, R. (Hrsg.) (2004). Handreichungen für die Lehre - Handlungsorientierung als didaktisch - methodisches Konzept der Berufsbildung. Universität Magdeburg.
Bünning, F. (2008). Experimentierendes Lernen in der Bau-und Holztechnik: Entwicklung eines fachdidaktisch begründeten Experimentalkonzepts als Grundlage für die Realisierung eines handlungsorientierten Unterrichts für die Berufsfelder der Bau-und Holztechnik (Doctoral dissertation, Magdeburg, Univ., Habil.-Schr., 2008).
Diệp Phương Chi (2020). Dạy học định hướng hành động - Cơ sở và áp dụng. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.
Diệp Phương Chi (2022). Dạy học định hướng hành động - Quan điểm dạy học trường phái Đức. Tạp chí Giáo dục, 22(8), 1-6.
Đỗ Văn Thuấn (2009). Khoa Sư phạm toàn diện (biên dịch theo bản tiếng Anh của Keatinge M. W. 1896 từ tác phẩm của Commenius). NXB Hồng Đức.
Gudjons, H. (2008). Handlungsorientiert lehren und lernen. Klinkhardt, Bad Heibrunn.
Hartmann, M. D., & Mayer, S. (Eds.). (2012). Erneuerbare Energien-Neue Ausbildungsfelder für die Zukunft: Didaktik und Ausgestaltung von zusätzlichen Qualifikationsangeboten. wbv Media GmbH & Company KG.
Hortsch, H. (1999). Didaktik der Berufsbildung - Merkblätter. Technische Universität Dresden.
Jank, W., & Meyer, H. (1991). Didaktische Modelle. Berlin: Cornelsen Scriptor.
KMK (2007). Handreichung für die Erarbeitung von Rahmenlehrplänen der Kultusministerkonferenz (KMK) für den berufsbezognen Unterricht in der Berufsschule und ihre Abstimmung mit Ausbildungsordnungen des Bundes für anerkannte Ausbildungsberufe. Bonn: KMK.
Meyer, H. (1987). Unterrichts Methoden, I: Theorieband. Frankfurt/M.
Nguyễn Xuân Trà, Diệp Phương Chi (2023). Một số cơ sở khoa học cho phát triển chương trình đào tạo trình độ đại học ngành Thiết kế thời trang dựa trên giáo dục so sánh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Kỹ thuật, Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh, 75B, 55-65. https://doi.org/10.54644/jte.75B.2023.1348
Trần Tiểu Lâm, Phạm Thị Chỉnh (2007). Giáo trình Mĩ thuật học. NXB Đại học Sư phạm. Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh (2023). Chương trình đào tạo ngành Thiết kế thời trang trình độ đại học.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .