Mối quan hệ giữa căng thẳng công nghệ và kiến thức nội dung sư phạm công nghệ của giáo viên tiểu học

Các tác giả

  • Huỳnh Văn Sơn Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Lê Duy Hùng Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Phạm Quang Đạo Trường Đại học Tổng hợp Liên bang Ural, Nga
  • Cao Thị Huyền Trường Đại học Đồng Nai

Tóm tắt

International studies have shown that integrating technology into teaching can cause technostress for teachers. However, this issue has not received much attention in Vietnam. This paper examines the relationship between technostress and technological pedagogical content knowledge (TPACK) among primary school teachers in southern Vietnam. The study was conducted with 208 primary school teachers in this region, using two measurement scales: technostress and TPACK. The results indicate that the teachers experienced a moderate level of technostress. While some types of stress do not show a clear correlation with TPACK, stress related to technological uncertainty is positively correlated with most aspects of TPACK. This suggests that a moderate level of stress can serve as a resource, helping teachers enhance their competencies and adapt to changes in the educational environment. These findings also highlight the importance of supporting teachers in managing stress positively, thereby transforming challenges into opportunities for professional growth.

Tài liệu tham khảo

Agyapong, B., Obuobi-Donkor, G., Burback, L., & Wei, Y. (2022). Stress, Burnout, Anxiety and Depression among Teachers: A Scoping Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17).

Ayyagari, R., Grover, V., & Purvis, R. (2011). Technostress: Technological Antecedents and Implications. MIS Quarterly, 35(4), 831-858. https://doi.org/10.2307/41409963

Boonjing, V., & Chanvarasuth, P. (2017). Risk of overusing mobile phones: Technostress effect. Procedia Computer Science, 111, 196-202. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.06.053

Brod, C. (1984). Technostress: The Human Cost Of The Computer Revolution.

Ertmer, P. A. (2005). Teacher Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in Our Quest for Technology Integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25-39. https://doi.org/10.1007/BF02504683

Koehler, M. (2013). What is technological pedagogical content (TPACK)? Journal of Education, 193, 13-19.

Li, L., & Wang, X. (2021). Technostress inhibitors and creators and their impacts on university teachers’ work performance in higher education. Cogn Tech Work, 23, 315-330. https://doi.org/10.1007/s10111-020-00625-0

Ragu-Nathan, T. S., Tarafdar, M., Ragu-Nathan, B. S., & Tu, Q. (2008). The Consequences of Technostress for End Users in Organizations: Conceptual Development and Empirical Validation. Information Systems Research, 19(4), 417-433. https://doi.org/10.1287/isre.1070.0165

Trần Thị Minh Đức, Ngô Thị Thuỳ, Nguyễn Thành Đức, Lê Nguyệt Anh, Lê Thu Trang (2022). Lòng tự trắc ẩn của giáo viên và tác động của nó tới các biểu hiện trầm cảm, lo âu và căng thẳng. Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn, 8(3), 258-273.

Urukovičová, N., Rošková, E., Schraggeová, M., & Smoroň, J. (2023). Psychometric properties of the Technostress Creators Inventory among employed Slovak respondents. Computers in Human Behavior Reports, 12, 100324. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2023.100324

Yang, D., Liu, J., Wang, H., Chen, P., Wang, C., & Metwally, A. H. S. (2025). Technostress among teachers: A systematic literature review and future research agenda. Computers in Human Behavior, 108619.

Zhao, X., Xia, Q., & Huang, W. (2020). Impact of technostress on productivity from the theoretical perspective of appraisal and coping processes. Information & Management, 57(8), 103265. https://doi.org/10.1016/j.im.2020.103265

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.03.2025

Cách trích dẫn

Huỳnh, V. S., Lê, D. H., Phạm, Q. Đạo, & Cao, T. H. (2025). Mối quan hệ giữa căng thẳng công nghệ và kiến thức nội dung sư phạm công nghệ của giáo viên tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3090

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả