Sự trì hoãn học tập của sinh viên: Nghiên cứu thực trạng tại Trường Đại học Đại Nam

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hương Giang Trường Đại học Đại Nam

Tóm tắt

Today's university students are facing more and more academic and psychological pressure; therefore, the phenomenon of academic procrastination is becoming a common problem, directly affecting academic results and personal development. This article aims to analyze the current situation of academic procrastination of students at Dai Nam University, thereby identifying the level, manifestation and main causes of this phenomenon. The study used a questionnaire survey method combined with in-depth interviews and data processing using mathematical software. The research sample included 150 students of the Faculty of Business Administration and Multimedia Communications. The results showed that most students showed signs of academic procrastination at different levels, in which factors from the social environment were the main causes. The research results not only provide a practical basis for developing solutions to limit learning procrastination, contributing to improving students' learning efficiency, but also have reference significance for educational institutions in developing management strategies and supporting students to develop themselves effectively.

Tài liệu tham khảo

Ackerman, D. S., & Gross, B. L. (2005). My instructor made me do it: Task characteristics of procrastination. Journal of Marketing Education, 27(1), 5-13.

Bowling, N. A., Burns, G. N., & Beehr, T. A. (2010). Productive and Counterproductive Attendance Behavior: An Examination of Early and Late Arrival to and Departure From Work. Human Performance, 23, 305-322.

Busalim, A. H., Masrom, M., & Binti Wan Zakaria, W. N. (2019). The impact of Facebook addiction and self-esteem on students’ academic performance: A multi-group analysis. Computers & Education, 142, 1-14.

Entezari, N., Darvishzadeh, A., & Stahovich, T. F. (2018). Using an Instrumented Learning Environment to Understand Procrastination. 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 1-8.

Fatimah, O., Lukman, Z. M., Khairudin, R., Shahrazad, W. S., & Halim, F. W. (2011). Procrastination's Relation with Fear of Failure, Competence Expectancy and Intrinsic Motivation. Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 19, 123-127.

Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. Springer Science & Business Media.

Hồ Thị Trúc Quỳnh (2024). Nghiện Facebook của sinh viên và mối quan hệ của nó với trì hoãn học tập - Nghiên cứu sinh viên Đại học Huế. Tạp chí Tâm lí học, 2, 3-13.

Lay, C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personality, 20(4), 474-495.

Rabin, L. A., Fogel, J., & Nutter-Upham, K. E. (2011). Academic procrastination in college students: The role of self-reported executive function. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 33, 344-357.

Saddler, S. M., & Sacks, M. L. (2019). Academic procrastination: The role of motivation, emotions, and self-regulation. Journal of Educational Psychology, 111(4), 650-661.

Saxena, S., & Chandra, S. (2024). Academic Procrastinating Behaviours among College Students. International Journal for Multidisciplinary Research, 6(3), 1-8.

Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509.

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.

Sun, T., & Kim, J. (2022). The Effects of Online Learning and Task Complexity on Students’ Procrastination and Academic Performance. International Journal of Human-Computer Interaction, 39, 2656-2662.

Tạ Nhật Ánh, Tạ Minh Hà, Nguyễn Thị Thu Uyên, Nguyễn Giang Thủy, Trần Ngọc Diệp (2023). Trì hoãn trong các nhiệm vụ học tập của sinh viên: Nghiên cứu cắt ngang tại một trường đại học ngoại ngữ. Tạp chí Nghiên cứu Nước ngoài, Đại học Quốc gia Hà Nội, 39(1), 38-48.

Toker, B., & Avcı, R. (2015). Effect of Cognitive-Behavioral-Theory-Based Skill Training on Academic Procrastination Behaviors of University Students. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 15, 1157-1168.

Zarrin, S. A., & Gracia, E. (2020). Prediction of Academic Procrastination by Fear of Failure and Self-Regulation. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 20, 34-43.

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H. G. (2025). Sự trì hoãn học tập của sinh viên: Nghiên cứu thực trạng tại Trường Đại học Đại Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 340–344. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3887

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả