Tổ chức trò chơi học tập trong dạy học môn Toán ở tiểu học
Tóm tắt
Learning games are a form of active teaching organization, contributing to creating interest and improving learning efficiency for students, especially in teaching Mathematics. Through learning games designed to suit the lesson objectives, students not only review and consolidate knowledge but also develop many skills such as logical thinking, group cooperation, communication and problem solving. Based on theoretical and practical research, the study proposes a process of organizing learning games in teaching Mathematics in primary schools with specific steps, helping teachers easily apply in the classroom and illustrate this process through organizing some typical learning games such as “Mystery Number” and “Domino Arrangement” to promote students' positivity, initiative and creativity. The research results contribute to providing theoretical and practical basis for organizing learning games effectively, meeting the requirements of innovative teaching methods according to the orientation of the 2018 General Education Program.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đỗ Đức Thái (chủ biên), Đỗ Tiến Đạt, Nguyễn Hoài Anh, Trần Ngọc Bích, Đỗ Đức Bình, Hoàng Mai Lê (2020). Dạy học phát triển năng lực môn Toán tiểu học. NXB Đại học Sư phạm.
Lê Thị Cẩm Tú, Phan Hoàng Hải, Trương Thị Phương Thảo (2023). Sử dụng trò chơi học tập trong dạy học môn Khoa học tự nhiên lớp 6. Tạp chí Giáo dục, 23(2), 7-11.
Lê Thị Thanh Sang (2018). Tổ chức trò chơi học tập khám phá khoa học cho trẻ khiếm thính 5-6 tuổi. Tạp chí Giáo dục, 443, 11-14; 46.
Nguyễn Ánh Tuyết (2000). Trò chơi trẻ em. NXB Phụ nữ.
Nguyễn Hữu Hải (2023). Sử dụng trò chơi học tập trong dạy học môn Toán ở trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 23(5), 21-24.
Nguyễn Ngọc Trâm (2003). Thiết kế và sử dụng trò chơi học tập nhằm phát triển khả năng khái quát hóa của trẻ mẫu giáo lớn. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thị Bích Hồng (2014). Phương pháp sử dụng trò chơi trong dạy học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 54, 174-179.
Russo, J. A., Bragg, L., & Russo, T. (2021). How Primary Teachers Use Games to Support Their Teaching of Mathematics. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(4), 407-419.
Trịnh Văn Sĩ (2023). Thiết kế và sử dụng trò chơi học tập trong dạy đọc hiểu cho học sinh lớp 10 trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học và công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 228(12), 198-205.
Wiest, L. R., Munakata, M., & Burkett, C. (2020). Using games to support mathematical thinking in the elementary classroom. Teaching Children Mathematics, 26(6), 376-384.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .