Sử dụng trò chơi học tập trong dạy học Toán lớp 6 nhằm nâng cao hứng thú học tập của học sinh
Tóm tắt
The integration of games into instructional practices has garnered increasing attention from educators, as it is recognized as a promising pedagogical approach to enhancing student learning outcomes. Academic interest is acknowledged as a key motivational factor that facilitates students’ cognitive engagement and knowledge acquisition. This study aims to investigate the level of learning interest among sixth-grade students when participating in game-based activities during mathematics instruction. Employing an experimental design with a sample of 126 students, the findings indicate that incorporating educational games significantly enhances students’ interest, promotes intrinsic motivation, and supports more effective learning. The results underscore the pedagogical potential of game-based learning as a viable strategy for fostering student engagement and cultivating essential competences in mathematics education.
Tài liệu tham khảo
Dương Hữu Tòng, Bùi Phương Uyên (2021). Giáo trình Trò chơi sư phạm trong dạy học toán tiểu học. NXB Đại học Cần Thơ.
Jansen, M., Lüdtke, O., & Schroeders, U. (2016). Evidence for a positive relation between interest and achievement: Examining between-person and within-person variation in five domains. Contemporary Educational Psychology, 46, 116-127. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.05.004
Kirby, J. R., Ball, A., Geier, B. K., Parrila, R., & Wade-Woolley, L. (2011). The development of reading interest and its relation to reading ability. Journal of Research in Reading, 34(3), 263-280. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2010.01439.x
Kleespies, M. W., Scheersoi, A., Dierkes, P. W., & Wenzel, V. (2024). Measuring Interest: Development and Application of a Three-Dimensional Situational Interest Short Scale. European Journal of Educational Research, 13(2), 795-811.
Krapp, A., & Prenzel, M. (2011). Research on Interest in Science: Theories, methods, and findings. International Journal of Science Education, 33(1), 27-50. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.518645
Nguyễn Đức Nhân (2017). Một số quan điểm về hứng thú của các nhà Tâm lí học phương Tây. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 11, 173-185.
Nguyễn Thị Bích Hồng (2014). Phương pháp sử dụng trò chơi trong dạy học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 54, 174-179.
Peterson, P. L., Baker, E., & McGaw, B. (2010). International Encyclopedia of Education. In International Encyclopedia of Education, Third Edition. Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00873-3
Phạm Thị Hương, Phan Minh Ngọc (2022). Sử dụng trò chơi nhằm phát huy hứng thú học tập cho học sinh trong dạy học môn Sinh học ở trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(11), 34-39.
Renninger, K. A., & Bachrach, J. E. (2015). Studying Triggers for Interest and Engagement Using Observational Methods. Educational Psychologist, 50(1), 58-69. https://doi.org/10.1080/00461520.2014.999920
Renninger, K. A., & Hidi, S. (2011). Revisiting the Conceptualization, Measurement, and Generation of Interest. Educational Psychologist, 46(3), 168-184. https://doi.org/10.1080/00461520.2011.587723
Tạ Thanh Trung, Lê Thị Thúy Quỳnh, Quản Minh Hòa, Nguyễn Triệu Vĩ (2022). Tác động của hình thức học trực tuyến đến hứng thú học tập của học sinh trung học phổ thông tại Việt Nam trong bối cảnh Covid-19. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh - Khoa học Xã hội, 17(2), 49-67.
Thái Hoài Minh, Nguyễn Minh Tuấn (2020). Ứng dụng công nghệ thực tế tăng cường nhằm nâng cao hứng thú học tập cho học sinh trong dạy học nội dung hóa học hữu cơ lớp 11 Trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 17(11), 1970. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.17.11.2848(2020)
The Jamovi Project. (2024). jamovi (2.6). [Computer software] https://www.jamovi.org
Trần Thị Phượng, Đặng Tuyết Anh, Vũ Trúc Quỳnh, Nguyễn Thị Mai Anh, Bùi Thị Yến Hằng, Đỗ Thị Quỳnh Mai (2024). Thiết kế và sử dụng “Board game” trong dạy học chủ đề “năng lượng hóa học” môn Hóa học 10 nhằm nâng cao hứng thú học tập cho học sinh. Journal of Science: Educational Science, 69(1), 217-226. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0038
Trịnh Thị Phương Thảo, Lê Thị Diễm Quỳnh, Đào Minh Hoàng, Vũ Thanh Tuyết (2022). Thiết kế và sử dụng trò chơi kĩ thuật số trong dạy học môn Toán lớp 6 ở trường trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 22(7), 14-18.
Trịnh Văn Sĩ (2023). Thiết kế và sử dụng trò chơi học tập trong dạy và học học hiểu cho học sinh lớp 10 trung học phổ thông. TNU Journal of Science and Technology, 228(12), 198-205. https://doi.org/10.34238/tnu-jst.8421
Võ Thủy Tiên, Lê Nguyễn Như Quỳnh, Lý Huy Hoàng (2022). Sử dụng trò chơi trong dạy học môn Hóa học 10, phần Hóa học Đại cương. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 11(6), 12-19. https://doi.org/10.52714/dthu.11.6.2022.989
von Maurice, J., Dörfler, T., & Artelt, C. (2014). The relation between interests and grades: Path analyses in primary school age. International Journal of Educational Research, 64, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.09.011
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









