Chuẩn nghề nghiệp giáo viên phổ thông tại Australia và những kinh nghiệm cho Việt Nam

Các tác giả

  • Trần Thị Phương Nam Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Lệ Hằng Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Ngô Thị Thanh Tùng Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Thu Hà Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Thị Thanh Loan Cục Nhà giáo và Cán bộ quản lí giáo dục - Bộ Giáo dục và Đào tạo

Tóm tắt

In the context of globalization and educational reform, the development and implementation of teacher standards play an important role in improving teacher training and development. In Australia, a system of teacher standards has been established with clear criteria to ensure that teachers not only have professional competence but also meet the requirements for professional ethics, teaching methods, and the ability to adapt to societal changes. Meanwhile, in Vietnam, teacher standards have only recently been applied, and there is a need to continue learning from advanced models around the world. Research on teacher standards in Australia could provide valuable lessons for Vietnam, helping to improve teacher quality and meet the demands of educational reform and international integration. The article presents a study on the process of developing and implementing professional standards for school teachers in Australia, highlighting the challenges and attained achievementsin issuing and implementing these standards. These are valuable lessons that can be applied to the educational context of Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Alegounarias, T., & Mulheron, M. (2018). Professional teaching standards in Australia: A case study. Education International.

Australian Institute for Teaching and School Leadership (AITSL) (2018). Exploring the opportunities and challenges of teacher professional learning in the early childhood, casual/relief, and rural/remote teaching contexts: Findings report. https://www.aitsl.edu.au/docs/default-source/hqpl/hqpl-3-cohorts-findings-report---final.pdf

Australian Institute for Teaching and School Leadership (AITSL) (2011). Australian Professional Standards for Teachers.

Bộ GD-ĐT (2018a). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2018b). Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 ban hành Chương trình giáo dục phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2018c). Công văn số 4530/BGDĐT-NGCBQLGD ngày 22/8/2018 về việc hướng dẫn thực hiện Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành quy định chuẩn giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Call, K. (2018). Professional teaching standards: A comparative analysis of their history, implementation and efficacy. Australian Journal of Teacher Education (Online), 43(3), 93-108.

Elton‐Chalcraft, S., Lander, V., Revell, L., Warner, D., & Whitworth, L. (2017). To promote, or not to promote fundamental British values? Teachers’ standards, diversity and teacher education. British Educational Research Journal, 43(1), 29-48.

Guerriero, S. (2017). Pedagogical Knowledge and the Changing Nature of the Teaching Profession. Educational Research and Innovation. OECD Publishing.

Minh Vân (2024). Khó khăn vướng mắc trong việc sử dụng và đánh giá nhà giáo. Báo Đại biểu Nhân dân. https://daibieunhandan.vn/kho-khan-vuong-mac-trong-viec-su-dung-va-danh-gia-nha-giao-10341284.html

OECD (2013). Learning standards, teaching standards and standards for school principals. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5k3tsjqtp90v-en

Reston, V. A. (2015). National Policy Board for Educational Administration. Professional Standards for Educational Leaders. American Association of Colleges of Teacher Education.

SEAMEO (2010). Southeast Asia Teachers Competency Framework. https://teachertaskforce.org/knowledgehub/teaching-competency-standards-southeast-asian-countries-eleven-country-audit

Singh, P., Hoyte, F., Heimans, S., & Exley, B. (2021). Teacher quality and teacher education: A critical policy analysis of international and Australian policies. Australian Journal of Teacher Education (Online), 46(4), 1-15.

UNESCO (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris, France: Educational and Cultural Organization of the United Nations.

UNESCO, IlO (2012). Vị thế nhà giáo. NXB Giáo dục Việt Nam.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. P. N., Nguyễn, L. H., Ngô, T. T. T., Nguyễn, T. H., & Nguyễn, T. T. L. (2025). Chuẩn nghề nghiệp giáo viên phổ thông tại Australia và những kinh nghiệm cho Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 8–14. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4273

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>