Các mô hình về sự tham gia của gia đình, cộng đồng trong giáo dục Việt Nam

Các tác giả

  • Trần Thị Phương Linh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Family and community engagement plays a crucial role in enhancing educational quality and student outcomes. In Vietnam, however, such engagement remains limited and often superficial. This paper examines key models of family and community engagement, notably Epstein’s Framework of Six Types of Engagement and other contemporary approaches, to assess their applicability in the Vietnamese education system. By analyzing theoretical foundations and international practices, the paper identifies essential components of authentic engagement, namely continuous collaboration, shared responsibility, and active partnerships between schools, families, and communities. Practical recommendations are offered to support the development of culturally appropriate and sustainable engagement strategies in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Beck, U., & Beck-Gernsheim, E. (1995). The normal chaos of love. Polity Press.

Bengtson, V. L. (2001). Beyond the nuclear family: The increasing importance of multigenerational bonds. Journal

of Marriage and Family, 63(1), 1-16. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00001.x

Bộ GD-ĐT (2019). Luật Giáo dục năm 2019. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Bovaird, T. (2007). Beyond engagement and participation: User and community co-production of public services.

Public Administration Review, 67(5), 846-860. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2007.00773.x

Cherlin, A. J. (2016). Public and private families: An introduction (8th ed.). McGraw-Hill Education.

Epstein, J. L., Sanders, M. G., Sheldon, S., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., VanVoorhis, F. L., Martin,

C. S., Thomas, B. G., Greenfield, M. D., Hutchins, D. J., & Williams, K. J. (2018). School, family, and community

partnerships: Your handbook for action (4th ed.). Corwin Press.

Goodall, J., & Montgomery, C. (2014). Parental involvement to parental engagement: A continuum. Educational

Review, 66(4), 399-410. https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576

Henderson, A. T., & Mapp, K. L. (2002). A new wave of evidence: The impact of school, family, and community

connections on student achievement. Southwest Educational Development Laboratory.

Jeynes, W. H. (2012). A meta-analysis of the efficacy of different types of parental involvement programs for urban

students. Urban Education, 47(4), 706-742. https://doi.org/10.1177/0042085912445643

Lê Minh Nguyệt, Nguyễn Văn Hồng. (2017). Thực trạng sự kết hợp giữa gia đình, nhà trường và cộng đồng trong

giáo dục học sinh tiểu học theo mô hình trường học mới (VNEN). Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học

Giáo dục Việt Nam, 136, 67-70.

Lê Ngọc Hùng, Bùi Thị Phương, Nguyễn Thanh Lý, Nghiêm Thị Đương, Lê Thị Na (2020). Sự tham gia của cộng

đồng trong phát triển giáo dục: Khái niệm, mô hình và thực tiễn Việt Nam. Kỉ yếu Hội thảo quốc tế “Các vấn đề

mới trong khoa học giáo dục tiếp cận liên ngành và xuyên ngành”, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia

Hà Nội. https://repository.vnu.edu.vn/bitstream/VNU_123/95036/1/20201019172959.pdf

Mapp, K. L., & Kuttner, P. J. (2013). Partners in education: A dual capacity-building framework for family-school

partnerships. U.S. Department of Education. https://www2.ed.gov/documents/family-community/partnerseducation.pdf

Murdock, G. P. (1949). Social structure. Macmillan.

OECD (2017). Family, school and community engagement. In Education at a glance 2017: OECD indicators.

OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/eag-2017-en

Schutte, D. W. (2000). People first: Determining priorities for community development. Ebony Books.

Shaeffer, S. (1992). Collaborating for educational change: The role of teachers, parents and the community in school

improvement. UNESCO, International Institute for Educational Planning.

Woolley, M. E., Rose, R. A., & McLain, B. C. (2004). Neighborhood social capital and school performance:

Structural equations modeling of family, school, and neighborhood effects. American Journal of Community

Psychology, 34(3-4), 153-165.

Zenter, H. (1964). The state and the community. Sociology and Social Research, 48, 414-427. https://doi.org/

1017/S0010417500007258

Tải xuống

Đã Xuất bản

28.09.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. P. L. (2025). Các mô hình về sự tham gia của gia đình, cộng đồng trong giáo dục Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(18), 19–24. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3998

Số

Chuyên mục

Các bài báo