Tiêu chí lựa chọn văn bản trong đánh giá năng lực đọc hiểu của New Zealand

Các tác giả

  • Trần Thị Phương Linh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

The selection of text in teaching as well as assessment of reading comprehension capacity is an important stage, contributing to improving the teaching efficiency and quality of assessment. Currently, the selection of documents in our country is still challenging due to a lack of a complete and suitable set of criteria for selecting text. This study summarizes experience in New Zealand’s educational programme including the concept of text, text selection criteria (requirements for form, type of text, text features and difficulty of text). The results showed that the choice of text in New Zealand’s assessment or teaching was carried out very meticulously, highly scientifically and clearly defined in the program and competency standards. The results of the study will be a reference to help teachers and test item writers assess students’ reading skills in teaching and evaluation process.

Tài liệu tham khảo

Barthes, R. (1977). Image music text. Fontana Press.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Fitzgerald, J., Elmore, J., Koons, H., Hiebert, E. H., Bowen, K., Sanford-Moore, E. E., & Stenner, A. J. (2015). Important text characteristics for early-grades text complexity. Journal of Educational Psychology, 107(1), 4-29. https://doi.org/10.1037/a0037289

Hiebert, E. H. (2014). What’s Complex in Text Complexity?. International Reading Association.

Hiebert, E. H., & Pearson, P. D. (2014). Understanding Text Complexity: Introduction to the Special Issue. The Elementary School Journal, 115(2), 153-160. https://doi.org/10.1086/678446

Ministry of Education (2009). Reading and writing standards for year 1-8. The New Zealand Curriculum. https://nzcurriculum.tki.org.nz/content/download/3168/47258/file/Reading%20&%20Writing.pdf

Ministry of Education (2012). Selecting Texts for Students in Years 4-8. The New Zealand Curriculum Update. https://nzcurriculum.tki.org.nz/content/download/17060/180073/file/NZC-update-19.pdf

Putra, D. A., & Lukmana, I. (2017). Text complexity in senior high school English textbooks: a systemic functional perspective. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 7(2), 436-444. https://doi.org/10.17509/ijal.v7i2.8352

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2022

Cách trích dẫn

Trần , T. P. L. (2022). Tiêu chí lựa chọn văn bản trong đánh giá năng lực đọc hiểu của New Zealand. Tạp Chí Giáo dục, 22(10), 59–63. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/433

Số

Chuyên mục

Các bài báo