Quy trình thiết kế bài tập phát triển năng lực số cho học sinh trong dạy học môn Sinh học ở trung học phổ thông
Tóm tắt
The digital revolution has created an urgent need for integrating digital competency development for learners, especially in Biology - a subject with many practical applications. This article proposes a process for designing exercises to develop digital competence for students in teaching Biology at high schools, focusing on developing the skills of data and information mining, communication and collaboration through digital environments, digital content creation and application of artificial intelligence (AI). Based on the theoretical foundation and Delphi method, the process is applied to build a system of exercises to develop digital competency in accordance with the 2018 Biology General Education Program. The study is meaningful in providing a theoretical basis and practical process to help teachers design exercises to develop digital competency for students, contributing to promoting digital transformation in teaching Biology at high schools.
Tài liệu tham khảo
Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university. McGraw-Hill Education.
Bộ Chính trị (2024). Nghị quyết số 57-NQ/TW ngày 22/12/2024 về đột phá phát triển khoa học, công nghệ, đổi mới sáng tạo và chuyển đổi số quốc gia.
Bộ GD-ĐT (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24/01/2025 quy định Khung năng lực số cho người học.
Đặng Thị Dạ Thủy (2017). Thiết kế bài tập nghiên cứu trường hợp trong dạy học phần Sinh thái học - Sinh học 12 nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề của học sinh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 137, 83-87.
Đỗ Văn Hùng, Trần Đức Hòa, Nguyễn Thị Kim Dung, Bùi Thanh Thủy, Nguyễn Thị Kim Lân, Đào Minh Quân, Đồng Đức Hùng, Bùi Thị Ánh Tuyết, Bùi Thị Thanh Huyền, Trần Thị Thanh Vân, Trịnh Khánh Vân (2022). Khung năng lực số dành cho sinh viên. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Gilster, P. (1997). Digital literacy. Wiley Computer Pub.
Green, R. A. (2014). The Delphi technique in educational research. SAGE Open, 4(2), 1-8. https://doi.org/10.1177/2158244014529773
Hoàng Phê (2011). Từ điển Tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Huỳnh Văn Sơn, Nguyễn Kim Hồng, Nguyễn Thị Diễm My (2023). Phương pháp dạy học phát triển năng lực học sinh phổ thông. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 505/QĐ-TTg ngày 22/4/2022 về Ngày Chuyển đổi số quốc gia.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .