Một số vấn đề lí luận về dạy học phân hóa theo phong cách học tập: Tiếp cận mô hình của Honey và Mumford

Các tác giả

  • Trương Minh Khải Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh/Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Phan Đức Duy Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Phạm Đình Văn Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Differentiated teaching is a teaching perspective mentioned in General Education Curriculum 2018 to help develop the competences and strengths of each student. Each student has different competences, qualities, intellectual characteristics, interests, learning motivations, etc.., which combine to form an individual learning style. If teachers can differentiate teaching according to the learning style of each learner, creating the most suitable opportunities for students, it can increase teaching effectiveness. In order to provide some theoretical issues on differentiated teaching according to learning styles and steps to survey students' learning styles, this article has studied theory combined with practical teaching experience to presents an overview of the concept, characteristics of differentiated teaching, differentiated teaching according to learning styles and introduces the differentiation model according to Honey and Mumford, characteristics of 4 learning styles, the process of surveying students' learning styles according to this model to apply differentiation in teaching. The theories in the article can help teachers and educational administrators refer to and apply in teaching to meet the requirements of educational innovation.

Tài liệu tham khảo

Benmarrakchi, F., El Kafi, J., Elhore, A., & Haie, S. (2017). Exploring the use of the ICT in supporting dyslexic students’ preferred learning styles: A preliminary evaluation. Education and Information Technologies, 22, 29392957. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9551-4

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., & Ecclestone, K. (2004). Learning styles and pedagogy in post 16 learning: A systematic and critical review. The Learning and Skills Research Centre.

Hồ Thu Quyên (2019). Cơ sở khoa học của dạy học phân hóa trong chương trình giáo dục cấp trung học phổ thông ban hành năm 2018. Kỉ yếu Hội thảo Quốc tế lần thứ nhất về đổi mới đào tạo giáo viên, Đại học Quốc gia Hà Nội, 43-50.

Honey P., & Mumford, A. (1986). The Manual of Learning Styles. Peter Honey Associates.

Honey, P., & Mumford, A. (1995). Using your learning styles. Peter Honey Publications.

Magee, M., & Breaux, E. (2013). How the best teachers differentiate instruction. Routledge.

Nguyễn Bá Kim (2011). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Công Khanh (2005). Nghiên cứu phong cách học của sinh viên Trường Đại học Khoa học xã hội - Nhân văn & Đại học Khoa học tự nhiên. Báo cáo khoa học đề tài Đại học Quốc gia Hà Nội.

Reid, J. M. (1987). The learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly, 21(1), 87-111. https://doi.org/10.2307/3586356

Stander, J., Grimmer, K., & Brink, Y. (2019). Learning styles of physiotherapists: a systematic scoping review. BMC Medical Education, 19, 1-9. http://doi.org/10.1186/s12909-018-1434-5

Tan, X. L. (1995). Learning Style Theory. Jiangsu Education Press.

Tomlinson, C. A. (2014). Differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. USA: Association for Supervision and Curriculum Development Alexandria.

Tôn Thân (2006). Một số giải pháp thực hiện chương trình giáo dục phổ thông theo định hướng phân hóa. Báo cáo tổng kết Đề tài Viện Chiến lược và Chương trình giáo dục, 18-20.

Trương Thị Bích (2015). Dạy học phân hóa: Khái niệm, ý nghĩa và các xu hướng dạy học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 117, 39-47.

Van Zwanenberg, N., Wilkinson, L. J., & Anderson, A. (2000). Felder and Silverman's Index of Learning Styles and Honey and Mumford's Learning Styles Questionnaire: how do they compare and do they predict academic performance?. Educational Psychology, 20(3), 365-380. https://doi.org/10.1080/713663743

Xing, B. (2023). A review of research on learning style. Open Journal of Modern Linguistics, 13(2), 263-275. https://doi.org/10.4236/ojml.2023.132016

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Trương, M. K., Phan, Đức D., & Phạm, Đình V. (2025). Một số vấn đề lí luận về dạy học phân hóa theo phong cách học tập: Tiếp cận mô hình của Honey và Mumford. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3032

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả