Thiết kế bài học STEM nhằm phát triển năng lực học sinh trong dạy học môn Tự nhiên và Xã hội lớp 3
Tóm tắt
STEM lessons are one of the effective teaching methods in developing students' scientific capacity, especially helping students utilize basic knowledge to to design distinctive products and solve real-world problems.. This article analyzes the structure of the program content to propose the content that can be designed for STEM lessons in the subject of Nature and Society 3. From there, it proposes a process for designing STEM lessons to develop scientific competence for students including 4 steps: (1) Finding ideas for STEM lessons; (2) Identifying the problem to be solved; (3) Developing criteria for products/solutions to solve the problem; (4) Designing the process of organizing teaching activities of STEM lessons in the direction of developing competence. Applying the above process, we have illustrated the steps to design the STEM lesson “Making a smart trash can” in the content line “Keeping the house clean” (Nature and Society 3). The research results will be a practical basis for proposing a STEM lesson design process.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tự nhiên và xã hội (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2019). Tập huấn cán bộ quản lí, giáo viên về xây dựng chủ đề giáo dục STEM trong giáo dục trung học. Tài liệu tập huấn, Chương trình Phát triển giáo dục Trung học giai đoạn 2.
Đỗ Xuân Hội (tổng chủ biên), Nguyễn Thi Thu Hằng (chủ biên), Lưu Phương Thanh Bình, Trần Thị Thu Hiền, Lý Khánh Hoa, Mai Thị Kim Phượng, Trần Thanh Sơn (2022). Tự nhiên và Xã hội 3, Bộ Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.
Hà Thị Lan Hương (2020). Giáo dục STEM ở nhà trường phổ thông và những vấn đề đặt ra trong việc xây dựng khung năng lực giáo dục STEM cho sinh viên sư phạm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(4C), 196-203.
Johnson, C. C., Peters-Burton, E. E., & Moore, T. J. (2016). STEM road map: A framework for integrated STEM education. New York: Routledge.
Kalolo, J. F. (2016). Re-Aligning Approaches for Successful Implementation of STEM Education in Today's Elementary Schools in Developing Countries: Policy Commitments and Practices. Journal of Education and Literature, 4(2), 61-76.
Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(11), 1-11. https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z
Lawer, L., & Mandell, D. (2009). Pennsylvania autism census project: Final report. Pennsylvania Dept of Public Welfare, Bureau of Autism.
Lê Hải Mỹ Ngân, Nguyễn Thị Minh Thảo (2020). Thiết kế tổ chức dạy học chủ đề STEM hệ thống cấp nước tự động đơn giản theo quy trình dạy học 6E chương trình trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 17(2), 254-269.
Nguyễn Quang Linh, Ouyhuk Peelatom, Vilay Thanavong (2023). Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho học sinh thông qua hoạt động trải nghiệm “Nguồn điện xanh”. Tạp chí Giáo dục, 23(5), 35-40.
Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEM mania. Technology Teacher, 68(4), 20-26.
Tsupros, N., & Hallinen, J. (2009). STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1: Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach, Carnegie Mellon University, Pennsylvania.
Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt Đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .