Đề xuất quy trình và biện pháp nhằm phát triển năng lực tìm hiểu môi trường tự nhiên xung quanh cho học sinh trong dạy học môn Khoa học lớp 4
Tóm tắt
The competence to explore the surrounding natural environment plays a very important role, contributing to the development of deeper cognitive competences and the competence to apply them appropriately to practice. Science equips students with basic knowledge of natural sciences and develops the competence to explore and apply scientific understanding to the natural environment. In this study, we analyze the Science 4 program, from which we propose a process for developing the competence to explore the surrounding natural environment, including 6 steps and propose 02 measures to develop the competence to explore the surrounding natural environment for students in teaching Science 4: (1) Use the hand-kneading method to develop the competence to explore the surrounding natural environment; (2) Scientific research methods are used to develop the competence to learn about the surrounding natural environment. Choosing and using appropriate teaching methods for Science subjects in grade 4 will contribute to improving the quality of learning, and comprehensively developing the qualities and competences of students.
Tài liệu tham khảo
Alberto, M. C. L., Viviana, B. V. C., Vladimir, B. E. C., & Fernanda, P. A. P. (2024). Innovative strategies to strengthen teaching-researching skills in chemistry and biology education: A systematic literature review. In Frontiers in Education (Vol. 9, p. 1363132). Frontiers Media SA.
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đỗ Xuân Hội (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Thanh Thuỷ (chủ biên), Lưu Phương Thanh Bình, Trần Thanh Sơn (2022). Khoa học 4, bộ Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.
Đoàn Thị Ngân (2021). Tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học môn Khoa học ở trường tiểu học theo định hướng phát triển năng lực. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 40, 36-40.
Hà Văn Dũng, Nguyễn Thị Việt Nga (2022). Tổ chức hoạt động nhóm nhằm phát triển năng lực tìm hiểu môi trường tự nhiên và xã hội xung quanh cho học sinh trong dạy học chủ đề “Thực vật và Động vật” (Tự nhiên và Xã hội 3). Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(12), 61-65.
Hoàng Phê (2021). Từ điển tiếng Việt. NXB Hồng Đức.
Tạ Thị Kim Nhung, Phan Đức Duy, Đặng Thị Dạ Thuỷ (2023). Phát triển năng lực tìm hiểu môi trường tự nhiên xung quanh cho học sinh tiểu học trong dạy môn Khoa học. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế, 133(6C), 217-236.
Twizeyimana, E., Shyiramunda, T., Dufitumukiza, B., & Niyitegeka, G. (2024). Teaching and learning science as inquiry: an outlook of teachers in science education. SN Social Sciences, 4(2), 40. https://doi.org/10.1007/s43545-024-00846-4
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .