Những rào cản chính khi ứng dụng Metaverse trong đào tạo bậc đại học: nghiên cứu trường hợp tại một số trường đại học ở Việt Nam
Tóm tắt
First appearing in 1992, the term “Metaverse” is now becoming increasingly popular in life as well as in education. The article analyzes the main obstacles to deploying and using the Metaverse application in higher education through a survey with 92 managers, faculty, non-teaching staff, and engineers at ten universities. The questionnaire was combined with in-depth interviews with 08 managers and 08 lecturers at 05 universities. The research results show that the survey sample is random and diverse; and sufficiently represents a wide range of professions and disciplines in social sciences, natural sciences, computers, and information technology, etc. The article presents some implications aiming at improving the effectiveness of Metaverse applications in higher education in Vietnam.
Tài liệu tham khảo
Alston, P. (2012). Teaching mobile web application development: Challenges faced and lessons learned. Proceedings of the 13th Annual Conference on Information Technology Education - SIGITE’12, pp. 239-244. https://doi.org/10.1145/2380552.2380620
Chen, W., Zheng, Q., Chu, L., Tian, X., Liu, X., & Song, X. (2023). Intellectual-Emotional Dual Drive: A Study of the Educational Value and Application of Digital Humans. Journal of Distance Education, 3, 42-54. https://doi.org/10.15881/j.cnki.cn33-1304/g4.2023.03.004
Damar, M. (2021). Metaverse shape of your life for future: A bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.48550/arXiv.2112.12068
Dang, T. Q., Tran, P. T., Nguyen, L. T. (2023). Are You Ready for Tapping into the Metaverse in Higher Education? Integrated by Dual PLS-SEM and ANN Approach. In: Al-Sharafi, M.A., Al-Emran, M., Tan, G.WH., Ooi, KB. (eds) Current and Future Trends on Intelligent Technology Adoption (pp. 63-84). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-48397-4_4
Joshua, J. (2017). Information bodies: Computational anxiety in Neal Stephenson’s Snow Crash. Interdisciplinary Literary Studies, 19(1), 17-47. https://doi.org/10.5325/intelitestud.19.1.0017
Lee, Y.-C., Nguyen, M. N., & Yang, Q (2023). Factors Influencing Vietnamese Generation MZ’s Adoption of Metaverse Platforms. Sustainability, 15(20). https://doi.org/10.3390/su152014940
Trần Thị Xuân Anh, Trần Thanh Thu, Đào Hồng Nhung (2023). Kinh nghiệm thực hiện chuyển đối số tại một số cơ sở giáo dục đại học trên thế giới và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học và Đào tạo Ngân hàng, Học viện Ngân hàng, 258, 77-90.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .