Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục STEM ở các trường tiểu học tại Quận 10, Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Lê Nguyên Khang Học viên Cao học K23.1 Trường Đại học Sài Gòn
  • Lê Chi Lan Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

In the context of Vietnam's education system undergoing a strong transformation toward competency-based development, STEM education has emerged as an essential trend to enhance the quality of teaching and learning at the primary level. As a result, the management of STEM education activities in primary schools has received increasing attention and close direction, especially amid the ongoing fundamental and comprehensive reform of the national education system. District 10, a central urban district with a strategic position in economic, cultural, and social exchange, is one of the key areas for educational development in Ho Chi Minh City. This study focuses on surveying and evaluating the current state of STEM education management in public primary schools in District 10, thereby proposing a set of feasible and practical management measures to improve the effectiveness of STEM education implementation. The research employs a combination of qualitative and quantitative methods, including questionnaires, in-depth interviews, and expert consultation. Based on the findings, five management solutions are proposed to provide practical evidence for enhancing the management of STEM education at the primary level, while also expanding the involvement of parents and the community in the process of educational innovation.

Tài liệu tham khảo

Baker, C. K., & Galanti, T. M. (2017). Integrating STEM in elementary classrooms using model-eliciting activities: Responsive professional development for mathematics coaches and teachers. International Journal of STEM Education, 4(1), 6. https://doi.org/10.1186/s40594-017-0066-3

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 về hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục tiểu học.

Mohr-Schroeder, M. J., Jackson, C., Miller, M., Walcott, B., Little, D. L., Speler, L., & Schroeder, D. C. (2014). Developing middle school students' interests in STEM via summer learning experiences: See Blue STEM Camp. School Science and Mathematics, 114(6), 291-301. https://doi.org/10.1111/ssm.12079

Nguyễn Thanh Nga, Trần Thị Xuân Quỳnh, Nguyễn Phương Uyên, Tạ Thanh Trung (2022). Một số nghiên cứu về năng lực STEM trên thế giới và đề xuất khung năng lực STEM cho học sinh phổ thông tại Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 22(10), 48-53.

Nguyễn Thị Nga (2018). Hướng dẫn dạy học theo định hướng giáo dục STEM ở bậc tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Văn Biên, Tường Duy Hải (2019). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.

Phan Thái Hiệp (2024). Phát triển năng lực giáo dục STEM cho giáo viên tiểu học đáp ứng Chương trình giáo dục phổ thông 2018 ở Thành phố Hồ Chí Minh. Vinh University Journal of Science, 53(1C), 48-60. https://doi.org/10.56824/vujs.2023c093

Radloff, J., & Capobianco, B. M. (2020). Elementary teachers’ responsiveness to supporting students’ engineering design feedback. European Journal of Mathematics and Science Education, 1(2), 53-65. https://doi.org/10.12973/ejmse.1.2.53

Thủ tướng Chính phủ (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg ngày 04/5/2017 về việc tăng cường năng lực tiếp cận cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ 4.

Trần Khánh Đức (2022). Khoa học quản lí và quản lí giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Trần Kiểm (2008). Những vấn đề cơ bản của Khoa học quản lí giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Lê, N. K., & Lê, C. L. (2025). Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục STEM ở các trường tiểu học tại Quận 10, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 270–276. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4109

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả