Hoạt động dạy học theo định hướng giáo dục thông minh ở các trường trung học phổ thông: Nghiên cứu tại Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Cổ Tồn Minh Đăng Trường Đại học Sài Gòn
  • Lê Chi Lan Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

In the context of national digital transformation and the profound impact of the Fourth Industrial Revolution, smart education has become an inevitable development direction aimed at improving the quality, efficiency, and personalization of teaching and learning. However, the implementation of smart education in high schools still faces numerous challenges related to awareness, implementation conditions, and the competence of educational staff. This study surveyed 1,227 participants (224 administrators and 1,003 teachers) from 19 high schools in Ho Chi Minh City, focusing on analyzing their perceptions and the level of implementation of key components of smart education-oriented teaching: objectives, content, teaching methods, organizational forms, assessment, and learning environment. The results indicate that both administrators and teachers generally hold positive perceptions of smart education, with all components rated at a fairly high level. However, discrepancies between the evaluations of the two groups reveal barriers such as insufficient technological infrastructure, limited digital competence, and the pressure of lesson preparation time. The study provides
practical evidence for developing solutions to enhance the effectiveness of smart education implementation and suggests further research directions to support sustainable digital transformation in general education.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cổ Tồn Minh Đăng, Lê Chi Lan (2023). Quản lí dạy học theo định hướng giáo dục thông minh. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 9), 89-94.

Demir, K. A. (2021). Smart education framework. Smart Learning Environments, 8(1). https://doi.org/10.1186/ s40561-021-00170-x

Fullan, M. (2001). Leading in a Culture of Change. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Gros, B. (2016). The design of smart educational environments. Smart Learning Environments, 3(15), 1-11. https://doi.org/10.1186/s40561-016-0039-x

UNESCO IITE (2022a). Analytical Report on the Global Innovations and Monitoring of the Status of Smart education. UNESCO IITE.

UNESCO IITE (2022b). Smart Education Strategies for Teaching and Learning: Critical analytical framework and case studies. UNESCO IITE.

Zhu, Z. T., Yu, M. H., & Riezebos, P. (2016a). A research framework of smart education. Smart Learning Environments, 3, 1-17. https://doi.org/10.1186/s40561-016-0026-2

Zhu, Z., Sun, Y., & Riezebos, P. (2016b). Introducing the smart education framework: Core elements for successful learning in a digital world. International Journal of Smart Technology and Learning, 1(1), 53-66. https://doi.org/10.1504/IJSMARTTL.2016.078159

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Cổ, T. M. Đăng, & Lê, C. L. (2025). Hoạt động dạy học theo định hướng giáo dục thông minh ở các trường trung học phổ thông: Nghiên cứu tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 248–254. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3868

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả