Vận dụng mô hình giáo dục trải nghiệm của David A. Kolb vào tổ chức hoạt động học cho trẻ mẫu giáo lớn khám phá khoa học

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Bảy Trường Cao đẳng Sư phạm Kiên Giang
  • Nguyễn Thị Linh Trường Cao đẳng Sư phạm Kiên Giang

Tóm tắt

Experiential education is an educational method that promotes learners' positivity, self-discipline, and autonomy, helping learners acquire knowledge and develop abilities and qualities based on learners' existing experiences. One of the modern educational solutions that help maximize learners' abilities is to organize experiential activities in real-life situations. The essence of experiential learning is learning by doing and reflecting. This is also a basic feature of the “child-centered” educational method. Currently, preschools in Vietnam have begun to focus on improving children's operational competence through their own experiences. Therefore, this article discusses the application of David Allen Kolb's stages of experiential education in organizing purposeful activities for Kindergarten children to scientifically explore. Research results show that applying David Allen Kolb's stages of experiential education helps improve the quality of education and form independence, thinking competence, and problem-solving competence for preschool children in general and 5-6 year old preschoolers in particular.

Tài liệu tham khảo

Amalia, E. (2023). Experiential Learning in Kindergarten. In E. Soare, & C. Langa (Eds.), Education Facing Contemporary World Issues - EDU WORLD 2022, vol 5. European Proceedings of Educational Sciences (pp. 684-692). European Publisher. https://doi.org/10.15405/epes.23045.69

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình giáo dục mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Hoàng Thị Phương (2020). Giáo trình lí luận và phương pháp hướng dẫn trẻ làm quen với môi trường xung quanh. NXB Đại học Sư phạm.

Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall.

Nguyễn Thị Xuân (2017). Vận dụng mô hình giáo dục trải nghiệm của D.A.Kolb vào tổ chức hoạt động học cho trẻ mầm non. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 8, 92-94.

Phan Thị Thúy Hằng (2023). Đề xuất quy trình vận dụng mô hình giáo dục trải nghiệm của David Kolb trong tổ chức hoạt động giáo dục kĩ năng cảm xúc xã hội cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi. Tạp chí Giáo dục, 23(9), 30-35.

Roberts, T. G. (2003). An Interpretation of Dewey’s Experiential Learning Theory. Retrieved from http://eric.ed.gov/?id=ED481922

Đã Xuất bản

16.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. B., & Nguyễn, T. L. (2024). Vận dụng mô hình giáo dục trải nghiệm của David A. Kolb vào tổ chức hoạt động học cho trẻ mẫu giáo lớn khám phá khoa học. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 1–5. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1778

Số

Chuyên mục

Các bài báo