Đề xuất khung năng lực tự chủ học tập của sinh viên đại học

Các tác giả

  • Nguyễn Trường Sơn Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên
  • Trịnh Thanh Hải Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên

Tóm tắt

Learning autonomy and self-study competency has long been of  international research interest. Due to the crucial role of learning autonomy in the credit-based education model, it is necessary to evaluate and develop students' self-study competency through research, especially to clarify its constituent skills. Employing the systematic approach, the study clarifies the process of forming the concept of learning autonomy and self-study competency. On the basis of learners’ actual learning process, the article introduces the concept of learning autonomy, students' self-study capacity, and its basic component competencies with specific indicators and criteria, which serves as a framework of reference to observe and quantitatively measure the self-study capacity of students in credit-based higher education model in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Ahmad, B. E., & Majid, F. A. (2010). Self-directed Learning and Culture: a study on Malay adult learners. Procedia Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 254-263. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.10.036

Allen M. Tough (1971). The Adult's Learning Projects: A Fresh Approach To Theory and Practice In Adult Learning (Research in Education Series No. 1). Publisher Ontario Institute for Studies in Education.

Ayyildiz, Y., & Tarhan, L. (2015). Development of the self-directed learning skills scale. International Journal of Lifelong Education, 34(6), 1-17.

Benson, P. (1996). Concepts of autonomy in language learning. In R. Pemberton, et al. (eds.). Taking Control: Autonomy in Language Learning. Hong Kong: Hong Kong University Press, 27-34.

Benson, P., & Voller P. (eds.) (1997). Autonomy and independence in language learning. London: Longman.

Dam, L. (1995). Learner Autonomy 3: From theory to classroom practice. Authentik Language Learning Resources Ltd.

Dearden, R. F. (1972). Autonomy and education. Education and the Development of Reason.

Dickinson, L. (1987). Self-instruction in language learning. Cambridge University Press.

Dickinson, L. (1995). Autonomy and motivation a literature review. Elsevier, 23(2), 165-174.

Đinh Thị Hồng Thu (2017). Tổng quan về nghiên cứu tính tự chủ trong học ngoại ngữ ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu nước ngoài, 33(5), 123-130.

Ejaz, S., Hussain, M., Majeed I., Afzal, M., & Gilani, S. A. (2018). Readiness for Self-Directed Learning among Nursing Students in Lahore, Pakistan. International Journal of Graduate Research and Review, 4(2), 1-11.

Eneau, J. (2008). From Autonomy to Reciprocity, or Vice Versa? French Personalism's Contribution to a New Perspective on Self-Directed Learning. Adult Education Quarterly, 58(3), 229-248. https://doi.org/10.1177/

Freire, P. (1996). Pedagogy of the oppressed (revised). New York: Continuum.

Hồ Sĩ Thắng Kiệt (2019). Nghiên cứu ảnh hưởng của năng lực tự chủ trong học tập đối với năng lực tiếng Anh của sinh viên tại các cơ sở giáo dục đại học thành viên Đại học Đà Nẵng. Đề tài Khoa học và Công nghệ cấp Đại học Đà Nẵng, mã số: B2017-ĐN05-08.

Holec, H. (1981). Autonomy and foreign language learning. Oxford: Pergamon. (First published 1979, Strasbourg: Council of Europe).

Hsu, W. (2005). Representations, constructs and practice of autonomy via a learner training programme in Taiwan. Unpublished PhD thesis University of Nottingham, Nottingham.

Khodabandehlou, M., Jahandar, S., Seyedi, G., & Abadi, R. M. D. (2012). The Impact of Self-directed Learning Strategies on Reading Comprehension. International Journal of Scientific & Engineering Research, 3(7), 1-9.

Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press.

Little, D. (1991). Learner Autonomy 1: Definitions, Issues and Problems. Dublin:Authentik Language Learning Resources.

Little, D. (2006). Learner autonomy: Drawing together the threads of self-assessment, goal-setting and reflection. European Centre for Modern Languages (ECML, Hrsg.), Training Teachers to Use the European Language Portfolio.

Lưu Hớn Vũ (2021). Năng lực tự chủ trong học tập ngoại ngữ thứ hai - tiếng Trung Quốc: Trường hợp sinh viên ngành Ngôn ngữ Anh, Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Xã hội Thành phố Hồ Chí Minh, 2(270), 26-38.

Ngô Phương Anh (2017). Những yếu tố ngoại cảnh ảnh hưởng tới việc nâng cao năng lực tự chủ cho người học. Tạp chí Khoa học Ngoại ngữ Quân sự, 7, 86-92.

Nguyễn Thị Cẩm Lệ (2009). Learner autonomy and EFL learning at the tertiary level in Vietnam. School of Linguistics and Applied Language Studies, PhD Thesis.

Nguyễn Thị Phương Thảo, Phan Thị Thanh Hương, Đặng Thị Thuận An (2020). Phát triển năng lực tự chủ cho học sinh thông qua dạy học một số chủ đề môn Hóa học lớp 12 theo chương trình giáo dục phổ thông năm 2018 ở tỉnh Đăk Lăk. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm, Đại học Huế, 4(56): chuyên san đặc biệt, 19-28 .

Nguyễn Văn Lợi, Chung Thị Thanh Hằng, Trương Nguyễn Quỳnh Như, Phạm Thị Mai Duyên (2014). Nâng cao khả năng tự chủ trong học tập cho sinh viên tiếng Anh - Nhận thức của giảng viên tiếng Anh tại một số trường đại học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 33, 75-83.

Nunan, D. (1997). Designing and adapting materials to encourage learner autonomy. Designing and Adapting Materials to Encourage Learner Autonomy. London: Longman.

O'Brien & Guiney (2001). Differentiation in Teaching and Learning. Bloomsbury Publishing.

Örs, M. (2018). The Self-Directed Learning Readiness Level of the Undergraduate Students of Midwife and Nurse in Terms of Sustainability in Nursing and Midwifery Education. Sustainability, 10, 3574. https://doi.org/10.3390/su10103574

Pao-Nan Chou (2012). Effect of Students’ Self-Directed Learning Abilities on Online Learning Outcomes: Two Exploratory Experiments in Electronic Engineering. International Journal of Humanities and Social Science, 2(6), 172-179.

Rappel, L. (2017). Self-Direction in On-line Learning. Journal of Educational System, 1(1), 6-14.

Roberson, D. N., Jr. (2006). Self-directed learning - past and present. Washington, DC, Educational Resources Information Center.

Roessger, K. M. (2012). Toward an Interdisciplinary Perspective A Review of Adult Learning Frameworks and Theoretical Models of Motor Learning. Adult Education Quarterly, 62, 371-392.

Shiong, K. B., Aris, B., & Tasir, Z. (2009). The Level Of Self-Directed Learning Among Teacher Training Institute Students-An Early Survey. Jurnal Teknologi, 50(E).

Silén, C., Uhlin, L. (2008). Self-directed learning - a learning issue for students and faculty!. Teaching in Higher Education, 13, 461-475.

Triastuti, N. J. (2016). The Relationship of Self-Directed Learning Readiness and Learning Motivation Towards. Learning Achievement of First Year Medical Students. The 2nd International Conference on Science, Technology, and Humanity, Indonesia.

Williamson, S. N. (2007). Development of a self - rating scale of self-directed learning. Nurse Researcher, 14(2), 66-83.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.05.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. S., & Trịnh , T. H. . (2022). Đề xuất khung năng lực tự chủ học tập của sinh viên đại học. Tạp Chí Giáo dục, 22(9), 1–8. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/412

Số

Chuyên mục

Các bài báo