Các biểu hiện tư duy số của sinh viên đại học ngành Khoa học quản lí
Tóm tắt
Digital Mindset is formed in association with the development of digital technology, referring to one type of thinking that is especially necessary for university students in the context of digital transformation. Based on research, analysis, and synthesis of scientific research results on digital competence and digital mindset in the world and in Vietnam, the article clarifies the concept and components of digital mindset and specifically described 05 manifestations of digital mindset of university students in management science, including: (1) Using management models based on digital technology; (2) Finding solutions in management with digital technology; (3) Collaboration in the digital environment; (4) Analysing and making management decisions based on data; (5) Developing individual management capacity. The results of this study illuminate the need for further research on digital mindset in general and digital mindset of university students in particular in order to provide orientations and propose appropriate training programs and methods to develop digital mindset for students, meeting the requirements in learning, scientific research, career adaptation and entrepreneurship in the future.
Tài liệu tham khảo
Agarwal, S., & Madaan, G. (2019). Adopting Digital Mindset in Education Industry. Management Thought and Action: A Paradigm Shift, 9-26.
Benke, V. (2013). The Digital Mindset: A theoretical discussion. Master thesis. https://projekter.aau.dk/projekter/ files/77247472/Vivienne_Benke_Masters_thesis.pdf
Bhatia, A. (2022). Digital Transformation in Contemporary Times: a Panorama for Reshaping and Reimagining the Future. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24169.88161
Bùi Hiền (chủ biên, 2001). Từ điển Giáo dục học. NXB Từ điển Bách khoa.
Cementina, S. (2019). Language Teachers’ Digital Mindsets: Links Between Everyday Use and Professional Use of Technology. TESL Canada Journal, 36(3), 31-54. https://doi.org/10.18806/tesl.v36i3.1320
Da Costa, R. F., Brauer, M., Victorino, L., & Abreu, L. (2024). Clave Digital Mindset Scale: Development and validity evidence. Revista de Administracao Mackenzie, 25(1), 1-27. https://doi.org/10.1590/1678-6971/eRAMC240124.en
Đỗ Văn Hùng (chủ biên, 2022). Năng lực số. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Hazni, E., & Nurhaida, I. (2024). The influence of digital mindset, digital competence and leadership style on employee career development. Siber International Journal of Education Technology (SIJET), 1(3), 90-108.
Hildebrandt, Y., & Beimborn, D. (2022). A Cognitive Conveyor for Digital Innovation-Definition and Conceptualization of the Digital Mindset. https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1211&context=wi2022
Hildebrandt, Y., Finze, N., & Wagner, H. T. (2023). The Interplay of IT Identity and Digital Mindset in the Workplace. 29th Annual Americas Conference on Information Systems, AMCIS 2023, September.
Krohn, M., & Jantos, A. (2022). Digital Mindset als wichtigste Voraussetzung im Lern- und Lehralltag der Zukunft. Lessons Learned, 2(2), 1-5. https://doi.org/10.25369/ll.v2i2.66
Lê Anh Vinh, Bùi Diệu Quỳnh, Đỗ Đức Lân, Đào Thái Lai, Tạ Ngọc Trí (2021). Xây dựng khung năng lực số cho học sinh phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 01/2021, 1-11.
Lê Thái Hưng, Nguyễn Thị Hạnh, Vũ Phương Liên (2022). Nghiên cứu và đề xuất khung năng lực số của học sinh trung học cơ sở trong học tập trực tuyến. Tạp chí Giáo dục, 22(19), 19-24.
Neeley, T., & Leonardi, P. (2022). Developing a Digital Mindset. Harvard Business Review, 50-56.
Rettobjaan, V. F. C., Aristayudha, A. N. B., Aryanata, N. T., Jaya, P. P., & Widnyani, N. M. (2023). Digital mindset in promoting regional tradition and basis of communication with privacy in social media. Abdi Dosen: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(1), 338-343. https://doi.org/10.32832/abdidos.v7i1.1607
Thủ tướng Chính phủ (2020). Quyết định số 749/QĐ-TTg ngày 03/6/2020 phê duyệt “Chương trình Chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030”.
Tour, E. (2015). Digital mindsets: Teachers’ technology use in personal life and teaching. Language Learning and Technology, 19(3), 124-139.
Trịnh Thị Phương Thảo, Trịnh Thanh Hải, Lê Minh Cường, Đỗ Bảo Châu, Trần Trung (2024). Năng lực số của học sinh trung học phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(6), 6-11.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .