Những yếu tố tác động đến động lực làm việc của giảng viên ở các trường đại học trong giai đoạn hiện nay: một số vấn đề lí luận

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thi Học viện Quản lí giáo dục

Tóm tắt

In universities, the teaching staff is an important factor that determines teaching quality. If lecturers are motivated to work, the work efficiency will be promoted, and at the same time, they will constantly improve and develop themselves. This study has identified a number of internal and external factors affecting working motivation of lecturers at universities in the current period; thereby proposing some recommendations to help schools with motivating teachers such as: building a appropriate system of rules and regulations on regimes and policies, salary payment and appropriate reward work; developing a democratic and friendly working environment; establishing fair and objective criteria for lecturers evaluation, etc. Investigation into lecturers' working motivation is a premise to ensure consistency in managing and stabilizing personnel in universities. 

Tài liệu tham khảo

Adams, J. S. (1963). Towards an understanding of inequity. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 67(5), 422-436.

Arman, F. (2009). Employees motivation at Areco India manufacturing private Limited. The M.B.A. Degree Course of Bangalore University.

Carr, G. (2005). Investigating the motivation of Retail Managers at a Retail Organization in the Western Cape.

Mini-thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Magister Commercii, University of the Western Cape.

Herzberg, F. (1968). One more time: How do you motivate employee. Harvard Business Review.

Laskova, M. (2007). Motivation of human potential: theory and practice (monograph). Vilnius.

Lê Thanh Hà (2009). Giáo trình Quản trị nhân lực (tập II). NXB Lao động - Xã hội.

Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. New York, NY: Harper.

McClelland, D. C. (1961). The Achieving society. Princeton, N.J., Van Nostrand.

Nguyễn Thị Phương Thảo, Nguyễn Văn Dũng (2018). Tạo động lực làm việc thông qua biện pháp đào tạo, bồi dưỡng cho viên chức Trường Cao đẳng Sư phạm Nghệ An. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 6, 68-71.

Nguyễn Vân Ðiềm, Nguyễn Ngọc Quân (2012). Giáo trình Quản trị nguồn nhân lực. NXB Ðại học Kinh tế quốc dân.

Phạm Thị Minh Ly, Đào Thanh Nguyệt Nga (2016). Các nhân tố tác động đến động lực làm việc của giảng viên đại học tại các trường đại học trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Kinh tế và Phát triển, 223, 90-99.

Trần Mạnh Hùng, Trần Việt Dũng (2020). Nghiên cứu các nhân tố tác động tới động lực làm việc của giảng viên các trường đại học hiện nay. Tạp chí Công thương, 7, 14-19.

Vroom, V. H. (1964). Work and motivation. Oxford, England: Wiley.

Wahba, M. A., & Bridwell, L. G. (1976). Maslow reconsidered: a review of research on the need hierarchy theory. Orgnizational Behavior & Human Performance, 15(2), 212-240.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.05.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. T. . (2022). Những yếu tố tác động đến động lực làm việc của giảng viên ở các trường đại học trong giai đoạn hiện nay: một số vấn đề lí luận. Tạp Chí Giáo dục, 22(9), 20–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/415

Số

Chuyên mục

Các bài báo