Chuẩn bị cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ vào lớp một hòa nhập: Một nghiên cứu về quan điểm của giáo viên
Tóm tắt
Hanoi and Da Nang are two cities with a large concentration of schools and intervention centers for children with disabilities, including children with autism spectrum disorders (ASD). According to the research, the transition from preschool to primary school is an important stage for all children, including children with ASD. This study uses qualitative research based on in-depth interviews with 10 teachers who have taught pre-school classes to prepare children with ASD entering the first grade at 09 special schools and 01 inclusive education support center in Hanoi and Da Nang. The research results show the following issues: (1) The importance of preparing children with ASD to enter the first grade; (2) Pre-schooling skills that need to be taught and measures to teach skills to children with ASD; (3) Difficulties in education for children with ASD entering the first grade; (4) Teachers’ proposals to better preparation for these children entering the first grade inclusion. The study’s results also align with previous research conducted both in Vietnam and internationally.
Tài liệu tham khảo
American Psychiatric Association (2013). Desk Reference to the Diagnostic Criteria from DSM-5. American Psychiatric Publishing.
Ashburner, J., Ziviani, J., & Rodger, S. (2010). Surviving in the mainstream: Capacity of children with autism spectrum disorders to perform academically and regulate their emotions and behavior at school. Research in Autism Spectrum Disorders, 4(1), 18-27.
Bùi Văn Huệ, Phan Thị Hạnh Mai, Nguyễn Xuân Thức (2008). Giáo trình tâm lí học tiểu học. NXB Đại học Sư phạm.
Cuccaro, M. L., Shao, Y., Grubber, J., Slifer, M., Wolpert, C. M., Donnelly, S. L., Abramson, R. K., Ravan, S. A., Wright, H. H., DeLong, G. R., & Pericak-Vance, M. A. (2003). Factor analysis of restricted and repetitive behaviors in autism using the Autism Diagnostic Interview-R. Child Psychiatry and Human Development, 34(1), 3-17. https://doi.org/10.1023/a:1025321707947
Đào Như Trang (chủ nhiệm đề tài, 1997). Nghiên cứu xây dựng chương trình giáo dục trẻ 5 tuổi chuẩn bị đi học lớp 1 chương trình tiểu học 2000. Đề tài cấp Bộ, mã số: B96-49-11.
Gargiulo, R. M., & Bouck, E. C. (2017). Special education in contemporary society: An introduction to exceptionality. Sage Publications.
Hà An (2023). Trẻ tự kỉ hòa nhập khi vào lớp 1 cần những kĩ năng gì?. Báo Giáo dục và Thời đại. https://giaoducthoidai.vn/tre-tu-ky-hoa-nhap-khi-vao-lop-1-can-nhung-ky-nang-gi-post626292.html
Mạc Văn Trang (1983). Giáo dục hành vi đạo đức cho học sinh nhỏ. NXB Giáo dục.
Maenner, M. J., Warren, Z., Williams, A. R., Amoakohene, E., Bakian, A. V., Bilder, D. A., Durkin, M. S., Fitzgerald, R. T., Furnier, S. M., Hughes, M. M., Ladd-Acosta, C. M., McArthur, D., Pas, E. T., Salinas, A., Vehorn, A., Williams, S., Esler, A., Grzybowski, A., Hall-Lande, J., Nguyen, R. H. N., … Shaw, K. A. (2023). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years - Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2020. Morbidity and mortality weekly report. Surveillance summaries (Washington, D.C.: 2002), 72(2), 1-14. https://doi.org/10.15585/mmwr.ss7202a1
Mai Thị Phương (2015). Giáo dục kĩ năng học đường cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ ở lớp tiền tiểu học - Bước đệm cho giáo dục hòa nhập cấp tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(6BC), 194-201.
Mai Thị Phương (2017). Giáo dục kĩ năng học đường cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ vào lớp Một. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Mai Thị Phương, Lê Thị Tâm, Trần Thu Giang, Trần Văn Công (2021). Đặc điểm giai đoạn chuyển tiếp từ mầm non lên tiểu học ở trẻ rối loạn phổ tự kỉ tại Hà Nội: Góc nhìn của giáo viên và phụ huynh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 11, 143-152.
Marsh, A., Spagnol, V., Grove, R., & Eapen, V. (2017). Transition to school for children with autism spectrum disorder: A systematic review. World Journal of Psychiatry, 7(3), 184-196. https://doi.org/10.5498/wjp.v7.i3.184
Nguyễn Ánh Tuyết (1998). Chuẩn bị cho trẻ 5 tuổi vào trường phổ thông. NXB Giáo dục.
Nguyễn Thị Hòa (2019). Giáo dục hòa nhập cho trẻ tự kỉ ở Việt Nam: Thực trạng và giải pháp. Tạp chí Giáo dục, 478, 12-17.
Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Đinh Thị Kim Thoa, Phan Thị Thảo Hương (2010). Giáo dục giá trị sống và kĩ năng sống cho học sinh mầm non. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nuske, H. J., McGhee Hassrick, E., Bronstein, B., Hauptman, L., Aponte, C., Levato, L., Stahmer, A., Mandell, D. S., Mundy, P., Kasari, C., & Smith, T. (2019). Broken bridges - new school transitions for students with autism spectrum disorder: A systematic review on difficulties and strategies for success. Autism, 23(2), 306-325.
Roman-Urrestarazu, A., van Kessel, R., Allison, C., Matthews, F. E., Brayne, C., & Baron-Cohen, S., (2021). Association of race/ethnicity and social disadvantage with autism prevalence in 7 million school children in England. JAMA Pediatrics, 175(6), e210054. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2021.0054
Starr, E. M., Martini, T. S., & Kuo, B. C. (2016). Transition to kindergarten for children with autism spectrum disorder: A focus group study with ethnically diverse parents, teachers, and early intervention service providers. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 31(2), 115-128. https://doi.org/10.1177/1088357614532497
Trần Văn Công, Nguyễn Thị Hoàng Yến (2017). Tỉ lệ trẻ rối loạn phổ tự kỉ: Những con số thống kê. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 62(9AB), 322-330.
Trần Văn Công, Nguyễn Trọng Thành, Đỗ Minh Hoan (2022). Khó khăn của học sinh có rối loạn phổ tự kỉ và gia đình khi tham gia học hòa nhập tại Việt Nam. Tạp chí Thế giới trong ta, 530, 3-12.
Visković, I. (2018). Transition processes from kindergarten to primary School. Croatian Journal of Education, 20(3), 51-75. https://doi.org/10.15516/cje.v20i0.3326
Zhu, X., Liu, J. (2020). Education in and after Covid-19: Immediate responses and long-term visions. Postdigital Science and Education, 2(3), 695-699. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00126-3
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









